مهر گزارش می دهد؛

شبكه ارتباطی نوروز آماده شد، استفاده از رومینگ ملی در نقاط كور

شبكه ارتباطی نوروز آماده شد، استفاده از رومینگ ملی در نقاط كور كارا پیام: با پیش بینی افزایش حجم استفاده از ابزارهای تكنولوژیك در روزهای نوروز، شبكه ارتباطی كشور به حالت آماده باش درآمد و ارتقای ظرفیت پهنای باند و استفاده از رومینگ ملی در دستور كار قرار گرفت.


خبرگزاری مهر - گروه دانش و فناوری، معصومه بخشی پور: چندسالی است كه ایام نوروز تنها به دید و بازدیدهای فامیلی ختم نمی گردد و استفاده از ابزارهای ارتباطی بخصوص با استفاده از اینترنت و پیام رسانها در صدر روشهای تبریك عید قرار گرفته اند. براین اساس پیش بینی افزایش حجم ترافیك ارتباطی در ایام آغازین سال و استفاده چند برابری مردم از وسایل ارتباطی همچون اینترنت، موبایل و تلفن بدیهی است. از این رو شاید خواسته معقول كاربران، فراهم شدن زیرساختهای مناسب جهت استفاده از اینترنت بدون قطعی و با سرعت بالا، ارسال بدون مشكل و موفق پیام كوتاه، مكالمه با كیفیت و بدون قطع و وصلی با تلفن ثابت و موبایل و هم پاسخگویی شبانه روزی خدمات دهندگان ارتباطی باشد. از آنجایی كه ارسال پیامك تبریك عید مانند قبل مشتری ندارد، كاربران با استفاده از شبكه های پیام رسان و اینترنت پیام های تبریك خویش را ارسال می كنند و بنابراین داشتن اینترنت با كیفیت در درجه اول ضروریات كاربران ایرانی در روزهای نوروز قرار دارد. پوشش كامل آنتن دهی موبایل مهمترین توقع كاربران در این زمینه پوشش كامل آنتن دهی موبایل، افزایش ظرفیت مازاد دیتا، كشیك رفع خرابی و آماده باش ستاد حوادث غیرمترقیه همچون الزاماتی است كه باید توسط وزارت ارتباطات و شركتهای زیرمجموعه این وزارتخانه برای نوروز برقرار شود. مبحث عدم پوشش ارتباطات موبایل در بعضی مناطق بخصوص مناطق مسافرخیز همچون موضوعاتی است كه همه ساله در روزهای عید نوروز، با انتقاداتی از جانب كاربران همراه بوده است. برای مثال سال قبل به علت تعدد این اعتراضات، وزیر ارتباطات وقت با ارسال بخشنامه ای، اپراتورهای موبایل را ملزم به نصب آنتن های BTS سیار در نقاط پر ترافیك و پرتردد كرد. نیاز به برقراری شیفت كاری مربوط به بخش های مختلف این حوزه برای رصد مشكلات، شكایات و تخلفات هم از دیگر موضوعات مورد توجه است تا در صورتی كه به هر علت مشكلی در برقراری ارتباطات به وجود آید، امكان رفع بلافاصله آن وجود داشته باشد. در جهت برنامه ریزی صورت گرفته از جانب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستاد ارتباطات نوروزی با همكاری عرضه كنندگان خدمات ارتباطی در كشور، از اوایل اسفندماه ۹۶ تشكیل شده تا با برنامه ریزی مناسب، تمهیداتی برای جلب رضایت خاطر مردم اندیشیده شود. شناسایی نقاط پرترافیك شبكه ارتباطی كشور شامل نقاط زیارتی و گردشگری و تقویت شبكه پهنای باند اینترنت و شبكه انتقال ارتباطات داخل كشور در این مناطق همچون برنامه های مدنظر این كمیته عنوان شده است. كمیته برقراری ارتباطات نوروزی مانند سال قبل گروههای مختلفی چون ادارات كل ارتباطات زیرساخت استانها، ادارات كل فناوری اطلاعات و ارتباطات استانها، ادارات كل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی استانها، شركت مخابرات، اپراتورهای سیار و شركتهای پست و پست بانك و دفاتر پیشخوان خدمات دولت، را ملزم به برقراری كشیك شبانه روزی و عرضه خدمات كمی و كیفی در طول تعطیلات عیدنوروز كرد. در این رابطه محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات هدف از تشكیل كمیته برقراری ارتباطات نوروزی را برنامه ریزی برای عرضه خدمات مناسب در این ایام عنوان نمود و اظهار داشت: از آنجایی كه طراحی شبكه اپراتورهای موبایل متناسب با پیك ترافیك ارتباطی در روزهای خاص نیست، بنابراین با عنایت به تجربه موفق كمیته ارتباطات اربعین، با همكاری اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات، دبیرخانه دائمی «كمیته ارتباطات مناسبتی» را راه اندازی كردیم. وی اظهار داشت: در این راستا، این كمیته از ابتدای اسفند جلساتی را برای قراری ارتباطات مناسب نوروز ۹۷ تشكیل داده است. پهنای باند مازاد به دیتای موبایل اختصاص یافت اسماعیل رادكانی معاون شركت ارتباطات زیرساخت بعنوان مسئول كمیته ارتباطات مناسبتی در گفتگو با خبرنگار مهر، آخرین وضعیت برنامه ریزی صورت گرفته برای آماده باش شبكه ارتباطی كشور را شرح داد و اظهار داشت: این كمیته با عنوان «كمیته دائمی تامین ارتباطات مناسبتهای ملی و مذهبی» فعال گشته است و كار اصلی آن، هماهنگی بین اپراتورهای ارتباطی و شركت ارتباطات زیرساخت برای عرضه سرویس مناسب به مردم در روزهای خاص است. وی با اشاره به اینكه این كمیته در روزهای نوروز امسال مانند سایر مناسبتهای سال همچون اربعین، وظیفه هماهنگی و تامین ظرفیت شبكه ارتباطی كشور را برعهده دارد، تصریح كرد: در نوروز امسال، نقاطی كه مورد هدف بیشتر مردم برای سفر بوده همچون مناطق جنوبی و شمالی كشور، تعیین شده است تا از جانب اپراتورها، ظرفیتهای توسعه مناسبی برای آن صورت گیرد. رادكانی ادامه داد: در مناطقی كه پوشش تلفن همراه كامل نیست و كمبود ظرفیت احساس می شود، مقرر شده كه سایتهای BTS سیار از جانب اپراتورها نصب و آماده شود. در همین حال تلاش شده كه مسیرهای پشتیبان برای ظرفیتهای مدنظر در شبكه های انتقال تولید شود. علاوه بر این شیفتهای ۲۴ ساعته در تمام اپراتورها دایر است و هماهنگی مناسبی میان شیفتهای خدمات رسانی انجام پذیرفته است. معاون شركت ارتباطات زیرساخت از عرضه پهنای باند مازاد به اپراتورها جهت استفاده از دیتای موبایل اطلاع داد و با اشاره به اینكه تا دو سال پیش سرویس های مكالمه تلفنی مدنظر مردم بود اما هم اكنون ارتباطات دیتا اولویت پیدا كرده و باید ظرفیت سازی متناسب با آن صورت گیرد، اظهار داشت: در بعضی مسیرها تا ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش ظرفیت پهنای باند داشتیم تا در این ایام، متناسب با نیازی كه احساس شده، خدمات رسانی مناسب صورت گیرد.
انجام عملیات عمرانی و كابل برگردان در نوروز متوقف گردید رئیس كمیته دائمی تامین ارتباطات مناسبتهای ملی و مذهبی مبحث بعدی هماهنگ شده برای ایام عید را مربوط به جلوگیری از هرگونه انجام عملیات عمرانی و كابل برگردان عنوان نمود و اظهار داشت: مقرر شده كه در این ایام، از هرگونه توسعه غیرضروری نظیر كابل برگردان، جلوگیری شود تا شاهد قطع احتمالی سرویس ها در یك منطقه نباشیم. در همین حال هماهنگی با استانداریها و هم ادارات راه و شهرسازی هم صورت گرفته تا در این ایام، عملیات عمرانی بخصوص در مناطق پرتردد و مسافرپذیر، صورت نگیرد تا شاهد قطعی شبكه فیبرنوری كشور نباشیم. معاون شركت ارتباطات زیرساخت در مورد برقراری مكالمات موفق بین الملل و استفاده از سرویس رومینگ بین الملل هم تصریح كرد: از آنجایی كه كشورهای همسایه معمولا هدف گردشگران ایرانی در روزهای نوروز هستند، با این كشورها تعامل برقرار كرده تا محدودیتهای احتمالی كانالهای ارتباطی را برطرف نماییم. در این راستا افزایش كانال ارتباطی با این كشور صورت گرفته است. درهمین حال پایش كانالهای ارتباطات بین الملل به صورت ۲۴ ساعته انجام می گردد تا در صورت بروز مشكل، بتوان به سرعت آن را حل كرد. در سال ۹۶ بالغ بر ۵۴ میلیون و ۳۷۲ هزار دقیقه مكالمه بین ایران و دیگر كشورهای دنیا در نوروز ثبت شده كه از این حجم مكالمه، ۳۴میلیون و ۹۴۷۶۳۱ هزار دقیقه سهم ترافیك صادره از ایران به دیگر كشورها و ۱۹میلیون و ۴۲۳۹۱۸ هزار دقیقه سهم ترافیك وارده بین المللی به كشور بوده است. درهمین حال گفته شد كه بیشترین مسیر ترافیك مكالمات بین الملل هم مربوط به كشورهای افغانستان، عراق، امارات، آمریكا، پاكستان، تركیه، آلمان و كانادا بوده و اوج ترافیك روزانه مربوط به تاریخ ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ (همزمان با تحویل سال ۱۳۹۶) بود كه در این روز ۵میلیون و ۶۶۰۶۱۹ هزار دقیقه مكالمه مبادله شد. رومینگ ملی به كمك نقاط كور می آید به گزارش كارا پیام به نقل از مهر، از آنجایی كه مبحث پوشش حداكثری موبایل در استانهای مسافرپذیر مانند مازندران، گیلان، مشهد و خوزستان (با توجه به اعزام اردوهای راهیان نور) به علت ازدحام جمعیت در اولویت قرار دارد، تجهیز سیستم های شبكه و نصب آنتن های BTS سیار و هم استفاده از رومینگ ملی در دستور كار قرار گرفت. حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به هماهنگی های انجام شده برای برقراری ارتباطات پایدار در این ایام اظهار داشت: در روزهای نوروز یك سری از مناطق مسافرپذیر هستند و با ازدحام جمعیت بیشتری روبرو می شوند كه همچون این مناطق می توان به افزایش ظرفیت شبكه در بخش جنوب كشور مثل استان خوزستان، غرب و شهرهای توریستی در شمال كشور اشاره نمود. براین اساس طبق روال هرسال و برپایه تصمیمات كمیته هماهنگی ارتباطات مناسبتی، اپراتورهای موبایل ملزم به تكمیل پوشش دهی در این مناطق شده اند. وی ادامه داد: رگولاتوری برپایه عملیات درایو تست و تست میدانی، یك سری از نقاط شبكه را كه مشكل پوشش دهی داشته اند تعیین كرده و این نقاط را بعنوان نقاط كور به اپراتورها اعلام نموده است. در این زمینه مقرر شده كه سایتهای BTS سیار در این مناطق نصب شود. همچون این مناطق می توان به شهرهای شیراز، اصفهان و شمال كشور اشاره نمود كه اپراتورها نسبت به نصب آنتن های سیار برای تكمیل پوشش دهی اقدام كرده اند. معاون وزیر ارتباطات تصریح كرد: در همین حال برای حل مشكل پوشش نقاط كور در شهرهای پرتردد و مسافرپذیر در روزهای عید، از سرویس رومینگ ملی كمك گرفته ایم. برپایه تصمیمات كمیته ارتباطات مناسبتی، قرار شد كه هر ۳ اپراتور در شهرهای پرمسافر و جاده های منتهی به شهرها پوشش خویش را با استفاده از رومینگ تكمیل كنند. بدین سان ممكن است در مناطقی یكی از اپراتورها پوشش شبكه اش كامل نباشد اما دو اپراتور دیگر پوشش كامل داشته باشند. در واقع با عنایت به تصمیمات گرفته شده، از این طریق پوشش شبكه هر اپراتور، با استفاده از رومینگ ملی كامل می گردد. وی توضیح داد: بدین سان مشترك فارغ از آنكه از چه اپراتوری سرویس می گیرد در مناطق كم پوشش می تواند از سرویس سایر اپراتورها استفاده نماید كه البته به علت شلوغی و ترافیك شبكه، ممكن است این سرویس در حد كیفیت سرویس اصلی نباشد اما به صورت قطع، نیاز مقطعی كاربران را پاسخگو خواهد بود. فلاح جوشقانی اضافه كرد: رومینگ ملی برای سرویس های پایه دیتا، صوت و پیامك قابل عرضه است و اپراتور میزبان باید در حد سرویسی كه به مشترك خود می دهد، به مشترك شبكه میهمان هم خدمات رسانی مطلوب داشته باشد. شبكه ارتباطی برای حوادث غیرمترقبه آماده است رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از فراهم كردن پهنای باند مناسب و مورد نیاز اپراتورها برای افزایش ظرفیت از جانب شركت ارتباطات زیرساخت اطلاع داد و درمورد تمهیدات درنظرگرفته شده برای برقراری شبكه ارتباطی در صورت احتمال بروز حوادث مترقبه خاطرنشان كرد: برای آمادگی شبكه ارتباطی كشور در صورت بروز حوادث غیرمترقبه، كشیك شبانه روزی برای مدیران مناطق درنظر گرفته شده است تا رصد كاملی در مورد وضعیت شبكه ارتباطی كشور صورت گیرد. وی اظهار داشت: همه اپراتورهای ارتباطی در روزهای عید، كشیك شبانه روزی دارند و مدیران اپراتورها هم در كشیك هستند تا اگر موردی بود بتوان با آنها تماس گرفت. از جانب دیگر، برای خدمات رسانی به مردم هم پاسخگویی ۲۴ ساعته صورت می گیرد. فلاح جوشقانی تصریح كرد: نظارت رگولاتوری از شبكه ارتباطی كشور به صورت نظارت میدانی و هم مانیتورینگ شبكه انجام می گردد. از پیش از عید هم تمهیداتی انجام شد تا نقاط فاقد پوشش تعیین شود و در روزهای عید هم سایتهای آنلاینی ، نظارت و مانیتورینگ را انجام می دهند. مضاف براینكه علاوه بر رگولاتوری، نظارت شبكه با استفاده از ادارات استانی وزارت ارتباطات صورت می گیرد و تمام مدیران مرتبط نظارتی كشیك بوده و در دسترس هستند.
با كدهای خدماتی اضطراری تماس غیرضروری نگیرید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بعنوان سازمان ناظر بر برقراری ارتباطات با كیفیت، كانالهای ارتباطی اپراتورهای موبایل را در سایت خود برای رسیدگی به مشكلات احتمالی مشتركان اعلام نموده است. معاون وزیر ارتباطات در این باره اظهار داشت: سامانه تلفنی ۱۹۵ و پایگاه رسیدگی به شكایات وزارت ارتباطات هم برای دریافت نظرات مردم و ثبت و رسیدگی به شكایات مشتركین در روزهای نوروز فعال است. وی تصریح كرد: در مورد كدهای اضطراری و خدماتی و صحت مسیریابی این كدها هم اقدامات مقتضی صورت گرفته و از مردم خواسته است كه با عنایت به احتمال افزایش وقوع حوادث در روزهای نوروز، از تماسهای بی مورد و غیرضروری با شماره های امدادرسانی، فوریتی و اطلاع رسانی شامل ۱۱۲ هلال احمر، ۱۱۰ فوریت های پلیسی، ۱۲۰ راهنمائی و رانندگی، ۱۱۵ فوریتهای پزشكی، ۱۲۵ آتش نشانی و ۱۴۱ اطلاعات جاده ها پرهیز كنند تا كاركنان این بخشها بتوانند با استفاده از این خطوط ارتباطی اضطراری، خدمت رسانی بهتری به مردم داشته باشند.

1396/12/28
20:11:57
5.0 / 5
4537
تگهای خبر: اپراتور , اینترنت , بین الملل , تلفن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان