نوع حركت تلفن همراه می تواند خاصیت های شخصیتی را آشكار كند

نوع حركت تلفن همراه می تواند خاصیت های شخصیتی را آشكار كند كارا پیام: معیارهایی مثل میزان جابه جایی تلفن همراه، كار با برنامه های پیام رسان و همین طور گزارش تماس می توانند نكاتی را در مورد شخصیت افراد آشكار كنند.


زومیت نوشت: شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد اما گروهی از پژوهشگرهای استرالیایی به روشی برای پیش بینی خاصیت های شخصیتی برمبنای شتاب سنج تلفن، گزارش های تماس و فعالیت پیام رسان پی برده اند. كارایی این روش در جستجوی خاصیت ها بهتر از روش های دیگر است؛ اما چگونه می توان بین مسائل به ظاهر بی ربط، ارتباط برقرار كرد؟ تعداد زیادی از پژوهش های گذشته به بررسی ابعاد مختلف تلفن همراه و همین طور كاربرد شبكه های اجتماعی ازجمله زبان در پیغام ها، ظاهر پروفایل فیس بوك یا فعالیت های فیزیكی و پیش بینی خاصیت های شخصیتی بر طبق این رفتارها پرداخته اند. به قول فلورا سلیم، یكی از دانشمندان كامپیوتر دانشگاه RMIT كالیفرنیا: فعالیت هایی مثل سرعت یا مسافت طی شده در پیاده روی یا برداشتن تلفن همراه هنگام شب، اغلب اوقات تابع الگوهایی هستند و این الگوها نكات زیادی را در مورد نوع شخصیت افراد می گویند.
پژوهشگرها كار خودرا با نظریه ی پنج عاملی شخصیت شروع كردند. این نظریه از دهه ی ۱۹۸۰ برای كمك به دسته بندی پنج بخش اصلی شخصیت به وجود آمد. پنج خاصیت اصلی شخصیت شامل برونگرایی (در مقابل درونگرا)، گشودگی و استقبال از تجربه (كنجكاو در مقابل محتاط)، روان رنجوری (اطمینان در مقابل اضطراب)، پذیرش (دلسوز در مقابل خودخواه) و وجدان كاری (منظم در مقابل سهل انگار) هستند. به قول بیلی سونگ از دانشگاه كورتین (كه در این پژوهش نقشی نداشته است): نظریه ی پنج عاملی شخصیت، متداول ترین روش برای شخصیت شناسی است. البته مانند هر معیار یا مقیاس دیگری این روش منتقدانی هم دارد. برای مثال خیلی از پژوهشگرها شك دارند كه آیا پنج خاصیت شخصیتی می توانند پاسخگوی تغییرات كلی شخصیتی هم باشند؟ بااینكه روش پنج عاملی بی نقص نیست اما یكی از بهترین سیستم ها برای ارزیابی علمی شخصیت است. پژوهشگرها بین مارس ۲۰۱۰ و ژوئیه ی ۲۰۱۱ به بررسی ۵۲ عادت تلفن همراه افراد پرداختند. در این بررسی به هر شركت كننده یك تلفن همراه داده شد كه روی آن نرم افزاری برای جمع آوری و ادراك نصب شده بود، این نرم افزار اطلاعات مربوط به زمان و چگونگی حركت تلفن های همراه (داده های شتاب سنجی) و همین طور تعداد و زمان روز كل تماس ها و پیغام ها را در اختیار پژوهشگرها قرار می داد. در مرحله ی پس از شركت كنندگان خواسته شد تا پرسشنامه ی پنج عاملی را برای درجه بندی شخصیت خود برمبنای پنج خاصیت شخصیتی تكمیل كنند. سپس پژوهشگرها لیستی از قابلیت های در رابطه با كاربرد تلفن همراه تهیه كردند كه در شناخت خاصیت های شخصیتی مؤثر بودند؛ برای مثال فعالیت های فیزیكی در اوقات فراغت می تواند نشان دهنده ی برون گرایی و تعداد تماسهای دریافتی می تواند نشان دهنده ی پذیرش و سازگاری شخص باشند. پژوهشگرها بعد از بررسی شماره ها متوجه شدند قابلیت تلفن های همراه انعكاسی از رفتارهای ۵۲ شركت كننده هستند. بااینكه جامعه ی آماری آنها كوچك بود اما داده های تلفن همراه در پیش بینی رفتارهایی مثل روان رنجوری، وظیفه شناسی و برون گرایی موفق بودند. تعداد تماس ها می توانند نشان دهنده ی سازگاری افراد باشد گزارش ها در پیش بینی دو رفتار دیگر خصوصاً استقبال از تجربه، مفید نبودند. یكی از دلیلهای این نتیجه، وابستگی بعضی خاصیت های رفتاری به فعالیت و درونی بودن بعضی از آنها است. به قول پژوهشگرهای این بررسی: «در زندگی روزمره به سختی می توان برمبنای الگوی فعالیت شخص به كنجكاوی یا مبتكر بودن او پی برد.» همین طور باید دقت كرد كه خاصیت های شخصیتی به درستی بررسی شده باشند و تحت الشعاع معیارهای دیگر قرار نگیرند. به قول سونگ: متغیرهای خارجی مختلفی در این رابطه وجود دارند. برای مثال روان رنجوری می تواند به حجم متفاوت فعالیت های شبانه وابسته باشد، با این وجود نمی توانیم تعریف های دیگر را هم نادیده بگیریم (برای مثال افراد روان رنجور معمولا در معرض استرس قرار دارند و بدین سبب هر شخصی با خاصیت های متفاوت شخصیتی كه در معرض استرس قرار داشته باشد، می تواند نتایج مشابهی را نشان دهد). نخستین بار است كه پژوهشگرها داده های شتاب سنج را با فعالیت های روزمره ی تلفن همراه تركیب می كنند؛ برای ارزیابی چنین پژوهشی نیاز به بررسی پژوهش های مشابه با جامعه ی آماری بزرگ تر است. این بررسی را می توان نوعی مطالعه ی آزمایشی برای تأثیر داده های تلفن همراه بر آینده ی زندگی انسان در نظر گرفت. همین طور دانشمندان به بررسی داده هایی مثل تاریخچه ی مرورگر پرداخته اند و می توانند با این روش به اطلاعات بیشتری درباره ی شخصیت انسان برسند. این اطلاعات مشابه اطلاعات دریافتی از كاربران فیس بوك و گوگل است. باوجود چالش های موجود، این بررسی هیجان انگیز و جذاب است و نشان داده است برای این بررسی لزوما نباید آنلاین باشید. 2121


منبع:

1398/05/22
13:26:16
5.0 / 5
5174
تگهای خبر: آنلاین , پیام رسان , تلفن , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان