ضرورت احیای كسب وكارهای صنف موبایل بعد از كرونا

ضرورت احیای كسب وكارهای صنف موبایل بعد از كرونا به گزارش كارا پیام باآنكه صنف تلفن همراه هم مانند خیلی از كسب وكارهای دیگر تحت تأثیر بحران ویروس كرونا قرار گرفته اما به قول نایب رئیس انجمن واردكنندگان موبایل، با حمایت دولت در حوزه مالیات و تأمین اجتماعی و همینطور هزینه های گمرك، تعداد بسیار زیاد بنكداران و كسب وكارهای فعال در صنف موبایل و تجهیزات جانبی از این بحران مصون خواهند ماند.


به گزارش كارا پیام به نقل از ایسنا، با بیان شیوع بیماری ناشی از ویروس كرونا در ابتدای اسفند سال گذشته، چرخ كسب وكارها در حوزه ها و صنایع مختلف كند و كندتر شد تا اینكه در ایام پایانی سال از حركت ایستاد، برای اینكه خیلی از فعالان صنف تلفن همراه در سطح عرضه باتوجه به پروتكل های قرنطینه ناچار به تعطیلی مغازه های خود شدند. از سویی واردكنندگان تلفن همراه توان خودرا معطوف به كمكرسانی جهت تامین كالاهای مورد نیاز بهداشتی و درمانی كردند.
همین طور در صورتیكه طبق تجربه سال های گذشته معمولا در ماه پایانی و روزهای آخر سال با رشد فروش گوشی مواجه بودیم، سال ۹۸ رویه تغییر كرده و بازار رونق خودرا از دست داد، این مساله از یك طرف ناشی از تعطیلی خیلی از فروشگاه هاست كه این روزها به سبب جلوگیری از شیوع ویروس كرونا تصمیم به این كار گرفته اند و از جانب دیگر بازار هم با كاهش شدید تقاضا مواجه می باشد و بنظر می رسد گوشی كه در اولویت خرید مردم در شرایط بحرانی نیست، فعلا از سبد خرید خارج شده است.
البته بگفته رضا دیهیمی -نایب رئیس انجمن واردكنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی- بسته بودن كانال های واردات از دبی و عراق نیز یكی دیگر از علل از حركت افتادن صنف موبایل است. هرچند ركود بازار موبایل صرفا مختص ایران نیست. طبق گزارشات ارائه شده فروش جهانی گوشیهای هوشمند در فوریه ۲۰۲۰ نسبت به زمان مشابه در سال قبل تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس كرونا ۳۸ درصد كاهش پیدا كرده است.
دیهیمی با اشاره به مشكلاتی كه شیوع ویروس كرونا برای كسب وكارهای خرد و كلان ایجاد كرده، به ایسنا اظهار داشت: هم اكنون كه كشور با این بحران روبه رو شده، دغدغه همه ما عبور از این شرایط است و باید تلاش نماییم تا هرچه سریعتر شرایط را به حالت عادی برگردانیم. اما نباید از این مساله هم غافل شویم كه در این دوران خیلی از كسب وكارها لطمه دیده اند و باید از الان چاره ای برای حل مشكل آنها در پساكرونا اندیشید.
وی با اعلان اینكه برای یك مدت كوتاه چندهفته ای نیاز به همكاری و حمایت دولت وجود دارد، اضافه كرد: بیشتر این شركت ها وام های بانكی دریافت كرده اند و باتوجه به تعطیلی بازار، فروشی هم نداشته اند. در این بازه زمانی اگر پشتیبانی از سوی بانك ها و نهادهای دولتی وجود داشته باشد، به سلامت از بحران عبور خواهیم كرد. بعنوان مثال بانك ها می توانند با تعامل با واردكنندگان و فروشندگان بازپرداخت وام ها را مدتی به تعویق بیندازند. درمورد مالیات بر اجناسی كه قرار نیست در این بازه به دست مشتری یا حتی خود فروشنده برسند، می توان حمایت هایی را انتظار داشت و همین قبیل حمایت ها درمورد خدمات بعد از فروش هم می تواند وجود داشته باشد.
نایب رئیس انجمن واردكنندگان موبایل درباره مشكلات بخش خدمات بعد از فروش موبایل اظهار داشت: موبایل یكی از كالاهای مهم در بحث انتقال آلودگی شمرده می شود. گفته شده آلودگی موبایل به ویروس تا هشت روز ماندگاری دارد و به همین خاطر تبادل موبایل نیازمند توجه بیشتری هم از طرف فروشنده و مشتری و هم بخش خدمات بعد از فروش است.
دیهیمی افزود: هم اكنون بعضی شركت های خدمات بعد از فروش تنها به صورت آنلاین فعالیت می نمایند و كالاهای معیوب یا نیازمند بررسی با مراجعه حضوری پذیرش نمی شوند. در این روش مشتری كالا را با پیك به شركت ارسال می كند و برای رساندن كالا به دست مشتری هم چنین تهمیداتی در نظر گرفته شده است. همین موضوع روند كار را پیچیده تر كرده و طبیعتا پاسخگوی همه نیازهای مشتریان در بحث خدمات بعد از فروش نیست.
وی با ابراز امیدواری برای خروج از وضعیت بحرانی با همكاری مردم و رعایت نكات بهداشتی در سریع ترین زمان ممكن، اظهار نمود: مشتریان، فروشندگان، بخش خدمات بعد از فروش و همه كسانی كه از نزدیك با تلفن همراه سروكار دارند، می توانند با كمك آموزش هایی كه در رسانه ها وجود دارد، با مواد ضدعفونی كننده و پدهای الكلی موبایل را ضدعفونی كرده و زنجیره انتقال را قطع كنند.
نایب رئیس انجمن واردكنندگان موبایل با اشاره به كمك تمام دستگاه ها و سازمان ها با بخش خصوصی و پشتیبانی از كسب وكارها و آسان سازی شرایط آنها اظهار داشت: می توان از تامین اجتماعی انتظار داشت كه هزینه بیمه كاركنان برای كارفرما را در این مدت دریافت نكند. هزینه های گمرك و مالیات بر ارزش افزوده به همین ترتیب می تواند مشمول حمایت شود. همه این حمایت ها در نهایت به اقتصاد كشور كمك خواهدنمود و مانع از دلسردی فعالان و متضرر شدن آنها می شود. بدون شك چرخه اقتصاد بر ابعاد گسترده ای اثرگذار می باشد و هرگاه جلوی لطمه دیدن یك بخش را بگیریم، به كل سیستم كمك كرده ایم.
دیهیمی به پیگیری ها و كوشش های انجمن جهت فراهم كردن شرایط حمایتی از فعالین این حوزه اشاره و بیان كرد: انجمن تا این لحظه با وزارت صنعت معدن و تجارت و همین طور اتاق بازرگانی نامه نگاری هایی صورت داده و از طرف دیگر ما تلاش می نماییم صدای صنف را از روش های مختلف به مسئولان برسانیم. پیگیری های انجمن در سال جدید با جدیت ادامه خواهد داشت و هدف این است كه دست كم در این صنف دامنه مشكلات در ماه های آینده محدود شود.
او در آخر اشاره كرد: با حمایت دولت در حوزه مالیات و تامین اجتماعی و همین طور هزینه های گمرك، تعداد بسیار زیاد بنكداران و كسب وكارهای فعال در صنف موبایل و تجهیزات جانبی از این بحران مصون خواهند ماند. همین طور امیدواریم هم وطنان با رعایت موارد بهداشتی و سفارش ها سلامت خودرا حفظ كنند و با همكاری یكدیگر بر این بحران فائق آییم.




1399/01/07
12:35:43
5.0 / 5
3317
تگهای خبر: آنلاین , بانك , تلفن , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان