اینترنت ثابت از موبایل مقرون به صرفه تر است؟
كارا پیام: بگفته نایب رئیس هیات مدیره شركت ارتباطات زیرساخت، كاربران اینترنتی درصورتی كه كیفیت خوبی از شبكه ثابت دریافت نمایند، به سبب قیمت بالای بسته ها موبایل، به سمت اینترنت ثابت می روند كه صرفه بیشتری برایشان دارد.
به گزارش کارا پیام به نقل از ایسنا، انواع خدمات موجود اینترنت در ایران، به سبب داشتن خاصیت های متمایز از هم، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارائه می شود. اینترنت پرسرعت، شامل اینترنت ثابت شامل ADSL، VDSL و FTTX و خدمات ثابت بی سیم ازجمله TD-LTE می شود. در کنار خدمات اینترنت ثابت، اینترنت نیز در سال های گذشته رشد زیادی داشته و سهم خودرا در مقایسه با اینترنت ثابت، افزایش داده است.
محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- مدتی پیش یک نظرسنجی در صفحه اینستاگرام خود انجام داد که برمبنای آن ۶۲ درصد کاربران سرویس اینترنت خانگی دارند و ۷۵ درصد کاربران اعلام نموده بودند قیمت اینترنت خانگی برایشان از اینترنت همراه ۴G مناسب تر است. با این وجود، در سال های گذشته اینترنت همراه درمقایسه با اینترنت ثابت سهم خودرا افزایش داده است.
در این راستا، سجاد بنابی -نایب رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت- با اشاره به ترغیب کاربران به استفاده از اینترنت ثابت به ایسنا اظهار داشت: با اجرای این پروژه می توانیم تا آخر سال، حدود پنج میلیون کاربر جدید اینترنت ثابت داشته باشیم و به این روش کوشیدیم مصرف را به سمت اینترنت ثابت ببریم.
وی درباره میزان تمایل کاربران به استفاده از اینترنت ثابت بجای موبایل، بیان کرد: اینترنت ثابت حجمی نیست و معمولا در یک سرعت مشخص، با حجم بالا ارائه می شود. برای مثال شما می توانید سالانه از یک اپراتور، ۳۶۰۰ گیگ اینترنت دریافت کنید که خیلی بیشتر از بسته های حجمی موبایل است. بدین سبب کاربر اگر کیفیت خوبی از شبکه ثابت بگیرد، ترجیح می دهد از اینترنت ثابت استفاده نماید تا موبایل، چون قیمت بسته های موبایل زیاد است.
نایب رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اعلان اینکه بهبود کیفیت را با ارائه VDSL و FTTH شروع کردیم، اضافه کرد: در سال های گذشته، حجمی از ظرفیت FCP ها خالی مانده بود و به سبب همین کیفیت پایین، مردم از اینترنت ثابت استفاده نمی کردند. وزارت ارتباطات اهتمام کرد با راه اندازی سامانه xdslplus ثبت نام کاربران برای سرویس ADSL را تسهیل کند و زمان ثبت نام از یک هفته تا یک ماه به ۴۸ ساعت کم کند.
بنابی افزود: بدین ترتیب اگر در مرکز مخابراتی ظرفیت ADSL وجود داشته باشد، هرکس می تواند ظرف ۴۸ ساعت، سرویس خودرا تحویل بگیرد. ما این زمان را کوتاه کرده و همه ارائه دهندگان خدمات ثابت مخابرات و FCP ها را موظف کردیم اطلاعاتشان را در پورتال سازمان تنظیم مقررات بگذارند که مردم آنجا درخواست می دهند و درخواستشان باتوجه به ظرفیت موجود، بررسی می شود. همین طور مردم با سامانه نت سنج پلاس می توانند ببینند کدام اپراتور در منطقه شان سرویس ثابت باکیفیت تری دارد.
وی درباره مشکلات FCP ها و کیفیت پایین شبکه ثابت به سبب عدم سرمایه گذاری توضیح داد: از یک طرف توسعه شبکه ثابت به سرمایه گذاری FCP ها نیاز داشت، از آن طرف چون درآمد FCP ها از شکبه ثابتشان کم بود، به سرمایه گذاری علاقمند نبودند و بنا بر این کیفیتشان همچنان پایین تر می ماند و مردم هم کمتر به آنها مراجعه می کردند و به دنبال آن، درآمد شرکت ها هم افزایش نمی یافت. اما با شیوع ویروس کرونا و ارائه ی بسته تشویقی اینترنت ثابت، این حلقه تشدید شونده شکست.
نایب رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در آخر اضافه کرد: ابتدا که تقاضا بالا رفت، از آن طرف مردم به دنبال کیفیت بالا بودند و سرعت های سه مگابیتی به دردشان نمی خورد و به سرعت بالاتر از ۲۰ مگ نیاز داشتند. با افزایش تقاضا، سرمایه گذاری جهت راه اندازی خدمات VDSL و FTTH برای شرکت های FCP توجیه اقتصادی پیدا می کند، از آن طرف هم سازمان تنظیم مقررات با پی گیری برای رفع انحصار مخابرات به FCP ها کمک می نماید تا از کابینت ها و فیبرهای مخابرات در شهرها استفاده کنند.
منبع: karapayam.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب