اضلاع پیام رسان بومی امكانات و حریم خصوصی
كارا پیام: مهمترین مبحث صرفه اقتصادی پیام رسان های داخلی، امكانات پیام رسان و حفظ حریم خصوصی است. اگر كاربران از محصولی استفاده كنند، سرمایه گذاری روی آن توجیه پذیر می شود، ازاین رو اقناع عمومی و آگاهی دادن از خدمات گسترده پیام رسان های داخلی همچون راهكارهای موجود برای رونق بخشیدن به عملكرد این پیام رسان هاست.
به گزارش كارا پیام به نقل از ایسنا، یكی از مواردی كه در ایام پایانی سال شاید برای كاربران اینترنتی و به شكلی تمامی افراد نگرانی بوجود آورده باشد، فیلترینگ پیام رسان تلگرام است كه شایعه آن دوباره بر سر زبان ها افتاده و البته اظهارات مسئولان هم به این مورد دامن زده است؛ زیرا از وزیر ارتباطات و نمایندگان مجلس تا دبیر شورای عالی فضای مجازی و دبیر كارگروه فیلترینگ باآنكه آب پاكی را روی دست تلگرام نریخته اند، اما احتمال فیلتر آن را هم انكار نكرده اند و حتی در مواردی باز هم ادامه فعالیت این پیام رسان را منوط به موافقت مدیران آن با قوانین داخلی دانسته اند.
اما با فیلتر تلگرام یكی دیگر از موضوعاتی كه مطرح می شود، استفاده از پیام رسان های داخلی است. در حالیكه ما در زمستان سال جاری شاهد فیلتر شدن تلگرام برای چندین روز بودیم كه البته به قول برخی ضریب استفاده از فیلترشكن ها را افزایش داد و به زعم دیگر سبب مهاجرت كاربران به پیام رسان های داخلی شد، نمی توان كتمان كرد كه در موارد بسیار پیام رسان های داخلی ظرفیت پاسخگویی به حجم بالای كاربر را نداشتند.
البته همان گونه كه بعضی از مدیران این پیام رسان ها و دیگر مسئولان معتقدند، استفاده از پیام رسان هاست كه باعث می گردد آنها بتوانند ضعف های خویش را شناسایی كنند و حتی بعضی از این پیام رسان های بومی ادعا می كنند قابلیت مقیاس پذیری دارند و هر اندازه كه تعداد مخاطبانشان افزایش یابد، می توانند به نیاز آنها پاسخ دهند. ازاین رو نكته ای كه حائز اهمیت است، اقبال مردم به این ابزارهای بومی است كه آنها را قابل استفاده می نماید.
در شورای عالی فضای مجازی با ۵ پیام سان موافقت شده
در این راستا حمید فتاحی -عضو هیات مدیره شركت ارتباطات زیرساخت- شب گذشته در یك برنامه تلویزیونی با اشاره به اینكه پیام رسان ها بعنوان نیاز اساسی مردم تبدیل گشته اند و حضور پیام رسان ها از ابعاد مخالف قابل بررسی است، اظهار داشت: پیام رسان جزئی از فضای مجازی است و ضریب نفوذ بالایی به دلیل فراهم كردن امكانات ویژه ای همچون سهولت و سرعت برای كاربران دارد. مركز ملی فضای مجازی بر مبنای هماهنگی های به عمل آمده صورت جلسات شماره ۳۶ تا ۴۰ با پنج پیام رسان داخلی موافقت نمود. ما در حوزه فضای مجازی نرم افزارهایی داریم كه بیش از ۳۰ میلیون بار دانلود شده است.
وی با تاكید بر یك سوم شدن تعرفه پهنای باند مصرفی این پیام رسان ها تصریح كرد: ما با تمام امكانات در وزارت ارتباطات در تلاشیم تا از پیام رسان های داخلی حمایت نماییم كه ارائه تسهیلات در قالب وام وجوه اداره شده با سود ۸ درصد و حذف تمام روال های بانكی از آن جمله است. وزارت ارتباطات در ادامه پشتیبانی از پیام رسان ها فضای هم مكانی برای نصب تجهیزات و ۳۰۰ گیگابیت اینترنت مجانی در اختیار آنها قرار داده است.
عضو هیات مدیره شركت ارتباطات زیرساخت با اشاره به پیام رسان های ویسپی، آی گپ، گپ، بیسفون پلاس و سروش اظهار داشت: شورای عالی فضای مجازی پنج پیام رسان را بعنوان پیام رسان های بومی معرفی كرده است و وزارت ارتباطات به صورت تمام قد در حوزه زیرساخت و سایز حوزه ها از این پیام رسان ها حمایت می كند و شخص وزیر معتقد هستند كه با حضور این جوانان می توانیم در این زمینه موفق شویم.
سازمان ها به جای انجام وظایف، مطالبه گری می كنند
فتاحی با اشاره به اینكه كه خود از دو پیام رسان داخلی استفاده می نماید، اظهار داشت: مشكلات فنی قابل حل هستند و تلگرام هم در ابتدا مشكلات داشت. ما مسایل دیگری داریم و خیلی از افراد و سازمان ها در این مورد به جای انجام وظایف خود مطالبه گر هستند. اما اگر تمام سازمان های مسول طبق سند شورای عالی فضای مجازی به وظایف خود عمل كنند سایر مشكلات هم حل خواهد شد.
وی با بیان اینكه وزارت ارتباطات برای پشتیبانی از محصولات بومی نخستین كنفرانس خبری آنلاین وزیر ارتباطات را روی یكی از شبكه های اجتماعی داخلی برگزار كرد، كه ۱۲ هزار نفر بیننده داشت، اضافه كرد: ما در وزارت ارتباطات تنها به حمایت های فنی بسنده نكرده ایم و در سایر حوزه ها هم از پیام رسان های داخلی حمایت كرده ایم كه تدوین لوایح پنج گانه حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات از آن جمله است.
عضو هیات مدیره شركت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینكه راه حل نهایی اقناع افكار عمومی است، خاطرنشان كرد: پژوهش ها نشان داده است مهمترین مبحث صرفه اقتصادی، امكانات پیام رسان و حفظ حریم خصوصی است. وقتی كاربران از محصولی استفاده كنند سرمایه گذاری روی آن توجیه پذیر می گردد بنابراین اقناع عمومی و آگاهی دادن از خدمات گسترده پیام رسان های داخلی همچون راهكارهای موجود برای رونق بخشیدن به عملكرد این پیام رسان هاست. آگاهی افكار عمومی، معرفی خدمات، صرفه اقتصادی و حفظ حریم خصوصی همچون امكاناتی است كه باید در فضای این شبكه ها صورت بگیرد تا مورد اقبال عمومی قرار بگیرد.
فتاحی در انتها تصریح كرد: این فضا را نمی توان با قوانین حقوقی و تجاری ۵۰ سال قبل اداره كرد و باید فارغ از فضای واقعی برای این پیام رسان ها قوانینی در نظر گرفت و بنابراین این فضا نیازمند بازنگری و نوسازی است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب