تقی پور به فعالان فضای مجازی پاسخ داد؛

نقش فیلترینگ در تبلیغات انتخاباتی

نقش فیلترینگ در تبلیغات انتخاباتی کارا پیام: مسئول ستاد فضای مجازی ابراهیم رئیسی در انتخابات 1400، به سوالات فعالان فضای مجازی پاک، درباره مدیریت فضای مجازی در دولت آینده و الزامات تبلیغات سیاسی در این فضا پاسخ داد.


به گزارش کارا پیام به نقل از مهر، پنجاه و هشتمین محفل هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک با محور «الزامات تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی» با حضور رضا تقی پور مسئول ستاد فضای مجازی سید ابراهیم رئیسی و کارشناسان فضای مجازی اجرا شد. در این جلسه مجازی، ابتدا سند الزامات و چارچوب تبلیغات سیاسی در فضای مجازی که توسط یک گروه تحقیقاتی در سال ۹۸ برای تنظیم گری کارهای سیاسی در انتخابات مجلس تدوین شده بود، با نگاهی عام به اصول تبلیغات در فضای مجازی و با هدف حفاظت از منافع مردم و حاکمیت، مورد بررسی قرار گرفت. مطابق با این سند، بر لزوم تدوین پارامترهای هدف برای انتخاب اصلح و آگاهانه کاندیدا به دور از برجسته سازی های رسانه ای تاکید شد و اصول تبلیغات سیاسی در عرصه فضای مجازی شامل ضرورت مشخص بودن هویت ارسال کنندگان پیام، ضرورت پخش پیام های تولیدشده و حفظ حافظه انتخابات، شفافیت مالی تبلیغات سیاسی و شفافیت مالی و اعتبارسنجی پیام ها مورد تاکید قرار گرفت. طبق بررسی ها و مطالعات تطبیقی از سایر مقررات دنیا نیز مشخص شد که پلت فرم ها در فضای فعلی، بخش مهمی از بازیگران عرصه انتخابات هستند و در زمینه تبلیغات سیاسی در فضای مجازی در دنیا نیز سخت گیری و حساسیت زیادی وجود دارد. پس لازم است که تبلیغات سیاسی و انتخاباتی کاندیدها روی پلت فرم های داخلی اتفاق بیافتد. اشاره مقام معظم رهبری به رفع شبهات و پرهیز از دوگانه سازی ها در این جلسه رضا تقی پور با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا و شرایطی که تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری را تحت تأثیر قرار داده است گفت: باتوجه به ممنوعیت تشکیل تجمعات و اجتماعات انتخاباتی، امروز عمده نشست ها و اطلاع رسانی ها و تبلیغات بوسیله فضای مجازی صورت می گیرد و با وجود اینکه اکنون اغلب مردم در این فضا حضور دارند، می توان اظهار داشت که نقش رسانه ای فضای مجازی بیشتر از گذشته، در امتداد فضای واقعی گسترده شده است. این نماینده مجلس با اعلان اینکه در حوزه تبلیغات انتخابات، برخلاف دفعات قبل، عمده تبلیغات در فضای مجازی انجام می شود، به نقش بیش از پیش رسانه ای فضای مجازی اشاره نمود و اضافه کرد: طی دو دهه اخیر این نقش هر روز بیشتر شده و سهم این فضا حتی در انتشار عمومی از رادیو و تلویزیون برجسته تر است. فیلترینگ؛ در مقابل دیوار کشی پیاده روها عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در ششم خردادماه جاری درباره این که فضای مجازی و سیاست خارجی اولویت مردم نیست، اظهار داشت: من فکر می کنم اشاره رهبر انقلاب برای رفع شبهه و پرهیز از دوگانه سازی بود که از مدت ها قبل رقبای ریاست جمهوری در مورد آن اظهاراتی داشته اند. یکی از برنامه های جدی این آقایان بحث فیلترینگ بود؛ درست مانند موضوع دیوارکشی پیاده روها که در انتخابات گذشته مطرح شد؛ این دفعه هم قرار بود بحث فیلترینگ را با همین روش طرح کنند. وی افزود: طبیعی است که این بحث ها، اصلاً بحث اصلی کشور نیست و دوگانه های کاذب است. در این ارتباط مقام معظم رهبری خواستند که اولویت ها را تبیین و از ایجاد دوگانگی های کاذب جلوگیری کنند؛ والا فرمایشات ایشان در فضای مجازی برای همه کاملاً مشخص و مبرهن است. برداشت من از فرمایشات رهبری این است که برای ارائه برنامه کاندیداها موضوعات فوری تری مانند اشتغال، بیکاری، اقتصاد و معیشت و سختی که مردم متحمل می شوند در اولویت است تا این که بخواهیم درباره پهنای باند و فیلترینگ صحبت نماییم. مسائل فضای مجازی در دولت بعدی چگونه مدیریت می شود مسئول ستاد فضای مجازی سید ابراهیم رئیسی با تاکید بر این که علاوه بر این که مدیریت فضای مجازی در روزهای انتخابات مهم می باشد، اضافه کرد: مدیریت این فضا برای ایام بعد از انتخابات و دولت آینده نیز مهمست و سوال باید این باشد که مسائل فضای مجازی در دولت بعدی چگونه مدیریت می شود. وی با اشاره به این که اتفاقات سال ۸۸ در فضای مجازی مدیریت شد و موجب شکل گیری فتنه از طرف معاندان و دشمنان شد، اشاره کرد: امروز جنگ نرم با بهره گیری از قدرت سایبری نسبت به گذشته ممکن تر شده است و بطور قطع یکی از کاربردهای جدی جنگ نرم در انتخابات شکل می گیرد. وزیر اسبق ارتباطات با تاکید بر این که شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها با کارکرد رسانه ای که دارند می توانند ذهنیت کاربران را به عینیت تبدیل کنند، به نقش شبکه های اجتماعی در ترویج مشارکت و نیز کنترل و سرکوب مردم در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا اشاره نمود و اظهار داشت: بحث نفوذ یا تقلب و دخالت مؤثر در انتخابات از منظر جنگ نرم از سال ۲۰۱۶ آمریکا آغاز شد. به نحوی که غول های فناوری آمریکا بوسیله ۳۰۰ رسانه در حوزه ذهنی و عینی روی مردم تاثیرگذاشتند. تقی پور افزود: در کشور ما امروز به رغم کوشش های صورت گرفته، فضای مجاری در اختیار پلت فرم های بیگانه است و بیش از ۸۰ درصد پهنای باند کشور بصورت فعال توسط پلت فرم ها و سکوهایی مانند اینستاگرام، توئیتر، تلگرام و واتساپ مورد استفاده قرار می گیرد. طبیعی است که تأثیرگذاری در این فضا با دخالت های اشکار این پلت فرم ها اتفاق می افتد. وی اظهار داشت: اگر می خواهیم فضای مجازی یک فضای قابل اعتماد باشد باید مدیریت آن در داخل کشور اتفاق بیافتد. شبکه ملی اطلاعات نیز در این فضا تعریف شده اما دراین زمینه پیشرفت کمی داشتیم. از بین بردن انحصار و تسلط پلتفرمهای خارجی از فضای مجازی کشور مسئول ستاد فضای مجازی حجت الاسلام رئیسی در پاسخ به این پرسش که آیا باید شبکه های اجتماعی خارجی را از فضای انتخابات خارج نماییم و آیا در مدیریت این فضا تا حالا موفق بوده ایم، اظهار داشت: ما چون اقدامی نکرده ایم طبیعتاً موفق هم نبودیم. بطور قطع منظور و هدف خارج کردن سکوهای خارجی از صحنه فضای مجازی کشور نیست. بلکه از بین بردن انحصار و تسلط آنها بر این فضا است. تقی پور اظهار داشت: مشکل امروز ما این است که در قالب گذاری و تنظیم مقررات در فضای مجازی بسیار کند و ناقص عمل کرده ایم. این در حالیست که حتی اتحادیه اروپا نیز از سال ۲۰۱۶ برای حدود ۱۰ پلت فرم اصلی آمریکایی که تسلط زیادی بر فضای مجازی اروپایی ها داشتند و یکه تازی می کردند، مقررات وضع کرده تا این پلت فرم ها خودشان را با شرایط مدنظر کشورهای اروپایی تطبیق دهند. به نحوی که این پلت فرم ها در اروپا بصورت پیش تنظیم، چارچوب های فیلترینگ را اعمال می کنند. شاهد تعریف اینترنت اروپایی و چینی هستیم وی با اشاره به این که اکنون شاهد تعریف اینترنت سومی تحت عنوان اینترنت اروپا، پس از اینترنت امریکایی و اینترنت چینی هستیم، اضافه کرد: این رویکردها با اعمال مدیریت صحیح اتفاق می افتد. تقی پور با اعلان اینکه این انتخابات می تواند فرصتی باشد که یک نمونه عینی از فضای مجازی پاک و مثبت را به نمایش بگذاریم، اشاره کرد: جای چارچوب گذاری و ارزش گذاری محتوای فاخر امروز در فضای مجازی کشور خالی است. ما معتقدیم که قوانین محدود کننده چاره کار نیست بلکه باید آموزش و راه حل دهیم تا در جهت تعالی و کمال بهره ببریم. مسئول ستاد فضای مجازی حجت الاسلام رئیسی با اشاره به تدوین گزارش کارشناسی برای ارائه راهکارهای مثبت و مفید و سازنده در تحول محتوا در فضای مجازی، اظهار داشت: کلیات و سرفصل های برنامه های آقای رئیسی درباره فضای مجازی نیز تهیه شده است و به زودی توسط خودشان اطلاع رسانی می شود.

1400/03/09
21:04:33
5.0 / 5
1257
تگهای خبر: اینترنت , اینستاگرام , تلگرام , سایبر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان