یادداشت

اثرات طرح صیانت از فضای مجازی بر کسب وکار اینترنتی

اثرات طرح صیانت از فضای مجازی بر کسب وکار اینترنتی عضو هیئت مدیره اتاق تجاری و صنایع مشترک ایران-چین در یادداشتی با اشاره به طرح صیانت از فضای مجازی نوشت: در دوره ای که خیلی از کشورهای جهان برای افزایش رشد اقتصادی در اندیشه افزایش پهنای باند، سرعت و کیفیت خدمات اینترنتی هستند نباید با طرح های اینچنینی، دارایی ها، امنیت و کسب وکار مردم را هدف گرفت.


به گزارش کارا پیام به نقل از ایسنا در یادداشت سعید اشتیاقی آمده است: بیشتر از ۵۰۰ هزار کسب و کار اینترنتی در ایران فعالیت می نمایند و این مهم سبک زندگی خیلی از ایرانی ها را دستخوش تغییر و تحول کرد. به جز این رقم، تعداد زیادی از فعالان صنوف مختلف کشور هم با استفاده از بستر اینترنت فشار رکود بازار و حجم پایین مبادلات را کم می کنند و توانسته اند کسب درآمد کنند.
با گذشت زمان و به مرور ضریب نفوذ اینترنت، شبکه های اجتماعی و موبایل در ایران افزوده شد و چشم انداز کلی تأمین نیاز و خرید اینترنتی در کشور به صورت کلی دگرگون شد. حالا بیشتر از ۹۴ میلیون کاربر اینترنت در ایران وجود دارد و خیلی از دسترسی ها، اطلاعات و... از این مسیر ایجاد می شود.
بیشتر از پنج سال از تصویب آئین نامه پیشنهادی اتاق اصناف ایران به هیأت عالی نظارت در خصوص توسعه تجارت الکترونیک و عرضه خدمات دیجیتالی می گذرد. فروشندگان، خدمات دهندگان وسایل و تجهیزاتی نرم افزار و سخت افزاری نخستین گروه صنفی بودند که آئین نامه مذکور را به کار گرفتند و در آن زمان از حمایت های قانونی برخوردار شدند. با آغاز همه گیری کرونا همین بسترهای تقویت شده خیلی از نیازهای جامعه را برطرف کردند و به میزان زیادی توانستند فشار خانه نشینی و بسته شدن خیلی از واحدهای صنفی را کاهش دهند.
سهم اقتصاد دیجیتال از سرانه ملی
نتایج بررسی های رسمی نشان داده است که در بازه زمانی ۱۳۹۸-۱۳۹۵ با افزایش سرمایه گذاری در بخش ICT (هسته اقتصاد دیجیتال)، اثرات سرریز آن در کلان اقتصاد هم افزایش پیدا کرده است و منجر به افزایش سهم ۷۹.۳ درصدی اقتصاد دیجیتال از اقتصاد ملی درسال ۱۳۹۵ به رقم ۸۷.۶ درصد در سال ۱۳۹۹ شده است. البته در همین دوره زمانی سهم خود بخش ICT بعنوان هسته اقتصاد دیجیتال از رقم ۲۴.۲ درصد به رقم ۳۵.۴ درصد در سال ۱۳۹۹ افزایش پیدا کرده است.
با عنایت به سهم هسته اقتصاد دیجیتال میتوان گفت بخش هسته در ایران به مرحله بلوغ خود نزدیک می شود و باید توسعه اقتصاد دیجیتال از مسیر توسعه کاربردها و کسب و کارها در کشور امتداد یابد. رشد مثبت اقتصاد دیجیتال کشور در شرایطی که رشد کلی کشور در سالهای اخیر به واسطه شرایط تحریمی، انسداد پنجره تجارت و کرونا منفی بوده، سرنخ خوبی برای سیاستگذاران در جهت اصلاح سیاست ها و رویکردهاست.
همینطور با عنایت به ارتباط درهم تنیده بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با سایر بخش های اقتصادی کشور، رفع چالش ها و موانعی که در راه تولید و سرمایه گذاری و توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد، می تواند علاوه بر تأثیر مستقیم به صورت غیرمستقیم هم بر سایر بخش های اقتصادی اثرگذار باشد.
زلزله به جای توسعه
ولی اکنون که به میزان بسیار زیادی از شدت همه گیری و تعداد افراد بیمار کاسته شده و میتوان گفت به زندگی روزمره تبدیل گشته است، برخی نمایندگان مجلس نسبت به تصویب طرحی اصرار می ورزند که از آن با عنوان زلزله اینترنت و محدودیت شدید یاد می شود. در دروه ای که جهان به سمت دنیای مجازی، حقیقت افزوده و استفاده بیشتر از ارز دیجیتال در تبادلات مالی حرکت می کند، گروهی استفاده از شبکه جهانی اینترنت را برای ایرانی ها خطرناک و مضر می دانند و برای مسدودسازی آن تصمیم می گیرند.
در شرایطی که فشار اقتصادی و معیشتی کمر مردم را زیر بار مشکلات خرد کرده است، گروهی ۱۸ نفره از نمایندگان به جای تمرکز بر افزایش بهره وری و حل معضلات مردم به دنبال اضطراب ایجاد کردن برای جوانان هستند. خیلی از این جوانان عضوی از اصناف هستند که با مشکلات فراوان توانسته اند واحد صنفی را راه اندازی کرده و به سهم خود برای جذب سرمایه گذار و کنترل قیمت ها تلاش می کنند؛ در حالیکه وجود چنین طرح هایی به میزان بسیار زیادی تمایل به سرمایه گذاری را کاهش خواهد داد و امکان جذب منابع مالی در سطوح مختلف را محدود می کند.
باید اشاره نمود که تمامی ارکان بخش خصوصی با اجرای طرح مسدود سازی اینترنت معروف به صیانت مخالفت کردند و برپایه اصول قانون گذار باید به افکار عمومی توجه داشته باشد؛ اما در این مورد این اتفاق نمی افتد و طرح فوق به کسب و کارها صدمه می زند. با تصویب این برنامه فضای رقابتی از بین می رود و داشته های افرادی که با تلاش بسیار توانسته اند خویش را در موقعیتی قرار دهند که درآمد ایجاد کنند، به فنا می رود. مثل این که واحد صنفی یا شرکت فردی را از او بگیرید و دستور دهید که همه چیز را از صفر شروع کند. بدون شک آن فرد حاضر به فعالیت باردیگر در چنین فضایی نخواهد بود و مهاجرت خواهد نمود.
اصناف ضامن امنیت اقتصادی و اجتماعی
اصناف یکی از تأثیرگذارترین لایه های اجتماعی هستند که نقش بسزایی در گردش اقتصاد، کنترل قیمت و پایداری روانی مردم ایفا می کنند. این عوامل زمانی می تواند بعنوان عامل های اثرگذار دیده شود که عامل مزاحم یا مخل در فعالیت واحدهای صنفی وجود نداشته باشد.
نباید خودمان را گول بزنیم؛ اینترنت و شبکه های اجتماعی عضوی جدا نشدنی از زندگی ایرانی ها هستند و خیلی از فعالیتهای درآمدی و خدماتی بر پایه وجود آنها شکل می گیرد. در دوره ای که خیلی از کشورهای جهان برای افزایش رشد اقتصادی در اندیشه افزایش پهنای باند، سرعت و کیفیت خدمات اینترنتی هستند نباید با طرح های اینچنین که مستقیماً دارایی ها، امنیت و کسب و کار مردم را هدف گرفت و در فکر اذیت کردن آنها بود.
سال هاست که از لزوم بهبود وضعیت تولید در ایران صحبت می شود و همواره تاکید شده که چرخیدن چرخ تولید به بهبود زندگی مردم وصل است. لازمه تولید همبستگی اجتماعی است؛ یعنی نیروی کار باید دلگرم باشد تا بتواند با زحمت و تلاش خود در کشور ارزش ایجاد نماید. وقتی یک کارگر یا نیرویی فنی به این نتیجه می رسد که با تلاش و از راه زحمت کشی به جایی نمی رسد، انگیزه خویش را از دست می دهد و سراغ کاری که دیگران می کنند، می رود. برای تولید و پیشرفت باید در جامعه انگیزه و امید وجود داشته باشد. مردم باید آینده روشن یا حداقل نمایی مشخص به منظور زندگی خود ببینند. نداشتن این گزاره ها به عدم کوشش برای آینده، نبود باور به موفق شدن و رواج ناکامی منتج خواهد شد.
لازم به توضیح نیست که جامعه ایران بخصوص اصناف از تصویب طرح معروف به صیانت ضربات جبران ناپذیری دریافت می کنند و آثار آن بر بدنه فعالیتهای اقتصادی بسیار شدید می باشد. آینده خیلی از کسب و کارها بعد از محدود سازی اینترنت قابل تصور نخواهد بود و به کاهش مشارکت مردم در اجتماع، سیاست و اقتصاد منجر خواهد شد که بی ثباتی بوجود می آورد.



1400/12/20
13:23:00
5.0 / 5
504
تگهای خبر: الكترونیك , اینترنت , تجارت الكترونیك , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان