چرا آیت الله بهشتی به سازندگان فیلم آفتاب نشین ها پول داد؟

چرا آیت الله بهشتی به سازندگان فیلم آفتاب نشین ها پول داد؟ کارا پیام: غلامرضا موسوی می گوید برای فیلم «آفتاب نشین ها» 20 یا 30 تومان بیشتر نداشت که یادش آمد زنده یاد آیت الله بهشتی گفته بود اگر بصورت تعاونی کار کنند به آنها کمک می نماید، بنا بر این باردیگر پیش او رفت و آیت الله بهشتی به برادران رخ صفت در سازمان اقتصاد اسلامی یادداشت نوشت که 50 هزار تومان بصورت قرض الحسنه در اختیار موسوی قرار دهند.


به گزارش کارا پیام به نقل از خبر آنلاین، موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشست های تاریخ شفاهی خود، به مناسبت زادروز غلامرضا موسوی، تهیه کننده پیشکسوت سینما و روزنامه نگار بخش هایی از گفت وگوی تاریخ شفاهی این هنرمند را منتشر نمود. موسوی در این گفت و گو تصریح کرد: «سال ۱۳۵۰ دانشکده مدرسه عالی اقتصاد بابلسر قبول شدم و همزمان در همان سال ها در تئاتر هم فعالیت داشتم و دوستی من و فریدون جیرانی از همان جا آغاز شد که خیلی تئاتر را جدی نمی گرفت و بیشتر دغدغه اش سینما بود؛ او تمام مجلات سینمایی را می گرفت، می خواند و دنبال می کرد و سبب شد تا من هم سینما را جدی بگیرم. رفاقت ما از مرکز آموزش آغاز شد و نکته این بود که مسیر ما برای رسیدن به منزل یکی بود؛ با هم به خانه برمی گشتیم یعنی ابتدا خانه جیرانی و دو کوچه بالاتر خانه من بود بنا بر این رفت و آمدهایمان با هم بود.» موسوی اشاره کرد: «اولین کار مشترکم با فریدون جیرانی «بیژن، خیال و کفش» بود که در مشهد ساخته شد و پس از آن داریوش ارجمند، بیژن امکانیان و مهدی صباغ زاده هم فیلم ساختند. «بیژن، خیال و کفش» فیلم هشت میلی متری بود که درواقع سوپر هشت ساخته شد و برخی کارگردان ها مانند کیانوش عیاری بعدها همین فیلم های هشت میلی متری را به فیلم های بلند تبدیل کردند.» او با اشاره به اینکه وقتی در روزنامه کیهان استخدام شد در سرویس گزارش کار می کرد، اظهار داشت: «یکی از دوستان در روزنامه کیهان چهار نفر از ما که شامل من، ساسان رئوفی، بیژن نظری و ابراهیم رستمیان می شد را به شهربانی معرفی کرده بود تا برای خدمت سربازی به شهرستان نرویم و عصرها در کیهان کار نماییم. درواقع ما چهار نفر با نامه و درخواست کیهان به فرمانداری وقت برای گذراندن دوران سربازی در دانشگاه پلیس معرفی شدیم و در آن جا خدمت کردیم.»
موسوی در گفت و گو با فریدون جیرانی درباره علاقه اش به سینما اظهار داشت: «در آن سال ها سینما را دوست داشتم اما فقط در این حد که یادداشت بنویسم و فیلم ببینم. از کودکی فیلم می دیدم و زمانی که برای روزنامه «آفتاب شرق» کار می کردم اوج سینما رفتنم بود اما بیشتر روزنامه نویسی، نقد فیلم، گزارش های سینمایی و جشنواره بود و به دنبال تولید نبودم.» او درباره ساخت فیلم «آفتاب نشین ها» توضیح داد: «یادم می آید در خانه ای همراه با فریدون جیرانی و بیژن امکانیان بودیم که بعدها مهدی صباغ زاده هم از مشهد بعنوان میهمان آمده بود و این سه نفر تصمیم گرفته بودند، فیلمنامه «آفتاب نشین ها» را که فریدون جیرانی نوشته بود بسازند و دنبال تهیه کننده بودند که با چند نفر هم صحبت کرده بودند اما بهر دلیلی نشده بود و من در ملاقاتی که با زنده یاد آیت الله بهشتی برای کار خبری داشتم به او گفتم با اهالی وزارت ارشاد (وقت) درباره فیلمی که مقرر است بسازیم صحبت کند و موضوع فیلم را توضیح دادم. او به من گفت چرا بصورت تعاونی کار نمی کنید و من تصورم از تعاونی مانند تعاونی مصرف کیهان بود که خرید می کردیم و آخر ماه از حقوقمان کم می کرد. از او پرسیدم تعاونی به چه شکلی است برای اینکه تصور من از تعاونی چیز دیگری بود. ایشان گفت این که دور هم جمع شوید و دستمزدها و هرچقدر پول دارید را یکی کنید می شود تعاونی و اگر خواستید به شکل تعاونی کار کنید به شما کمک می کنم و من موارد و حرف ایشان را به دوستان منتقل کردم.» موسوی افزود: «فیلم «آفتاب نشین ها» محصول یک رفاقت بود که در نهایت بعنوان تعاونی کار کردیم. قرار شد من بعنوان تهیه کننده، فریدون جیرانی بعنوان فیلمنامه نویس و دستیار اول کارگردان، بیژن امکانیان بعنوان بازیگر و مهدی صباغ زاده بعنوان کارگردان حضور داشته باشند. یکی از خاطرات جالب هم این بود که وقتی ساخت فیلم قطعی و آغاز به کار کردیم آقای کلهر، معاون سینمایی وقت بود و ما مجوز را از آقای مسعود شاهی گرفتیم و برای گرفتن وسائل و تجهیزات پیش زنده یاد علی مرادخانی رفتیم که مسئول این کار بود برای اینکه در آن زمان هنوز فارابی تاسیس نشده بود. او به ما قول همکاری داد و قرار شد نگاتیو، پوزیتیو و کلیه وسایل فیلمبرداری را با دوربین BL در اختیار ما قرار دهند. نفر اولی که قرار بود فیلمبرداری را برعهده داشته باشد علیرضا زرین دست بود و نقش اول را هم قرار بود فرامرز قریبیان بازی کند اما با آنکه با ما قرارداد داشت نیامد. ما برای فیلمبرداری برای نخستین بار سراغ همایون پایور رفتیم و کسی که در آن زمان با ما بسیار همراهی کرد استاد علی نصیریان بود که نقش اول را پذیرفت و با آنکه در آن زمان ما خیلی بلد نبودیم و سرمای وحشتناکی موقع فیلمبرداری بود اما او بسیار همراهی کرد.» وی در ادامه اشاره کرد: «یادم می آید برای فیلم «آفتاب نشین ها» ۲۰ یا ۳۰ تومان بیشتر نداشتم و مقداری هم فریدون جیرانی، بیژن امکانیان و مهدی صباغ زاده گذاشتند و من یادم آمد زنده یاد آیت الله بهشتی گفته بود اگر بصورت تعاونی کار نماییم به ما کمک می نماید، بنا بر این باردیگر پیش او رفتم و آیت الله بهشتی به برادران رخ صفت در سازمان اقتصاد اسلامی یادداشت نوشت که ۵۰ هزار تومان بصورت قرض الحسنه در اختیار آقای موسوی قرار دهید و من یک روز زمانی که کارم در کیهان تمام شده بود برای بردن نامه به آن اداره رفتم. نشسته بودم و دیدم کیسه بزرگی آوردند و جلوی من گذاشتند و همان برگه ای که زنده یاد بهشتی نوشته بود را به من دادند و گفتند بنویسم که دریافت شد. بسیار تعجب کردم چون تصور این بود که اول از من چک و سفته می خواهند و بعد پول را تحویل می دهند. یادم می آید ۵۰ هزار تومان هم آخر فیلم فرمانده وقت نیروی دریایی بصورت قرض الحسنه به ما داد و نخستین موسیقی فیلم را با مجید انتظامی صحبت کردیم که قرار بود ارکستر عظیمی هم داشته باشد و ۷ هزار تومان برای اینکار دستمزد درنظر گرفتیم.» موسوی در ادامه اظهار داشت: «خاطره دیگری که یاد می آید عکسی است که همافران مقابل امام خمینی (ره) گرفتند. زمانی که امام (ره) به خیابان ایران آمد، گروههای مختلف نظامی می آمدند و به صورتی با او بیعت می کردند. یک روز به ما گفتند یک عکس برای کیهان می خواهیم بگیریم و عکاس هم زنده یاد حسین پرتوی بود و اینکه عکس به چه شکلی باشد را خود اهالی محل استقرار امام (مدرسه رفاه) کارگردانی کردند. همه یک دست ایستاده بودند و گفتند فقط از پشت آنها عکس گرفته شود همه سرها به طرف امام (ره) و درحال ادای احترام به او بود و در همان حالت عکس گرفته شد.» وی در پاسخ به سوال فریدون جیرانی در خصوص این که در زمان پیروزی انقلاب کجا بوده است؟ پاسخ داد: «در ۲۲ بهمن ماه مانند همه آدم ها داخل خیابان ها بودم و قسمتی از رفت و آمدهایم از ۱۲ بهمن به بعد بعنوان خبرنگار مستقیم محل استقرار امام بود.» موزه سینمای ایران بعنوان مجموعه ای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خودرا موظف می داند سوابق و تجربیات پیشکسوتان سینمای ایران را جمع آوری کرده تا نسل های آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق و شکل گیری آثار هنرمندان و صاحبنظران هنر سینما آشنا گردند.
۲۵۹۲۴۴


منبع:

1401/01/30
12:50:11
5.0 / 5
618
تگهای خبر: آنلاین , سرویس , مجوز , وب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان