در گفت وگو با كارا پیام اعلام شد
كسب دانش فنی ساخت بسته باتری ماهواره های ناهید ۲ و پارس ۱
به گزارش كارا پیام مدیر پژوهشكده مكانیك پژوهشگاه فضایی ایران از كسب دانش فنی برای ساخت سل باتری و ساخت بسته های باتری برای ماهواره های ˮپارس 1ˮ و ˮناهید 2ˮ آگاهی داد و اظهار داشت: علاوه بر آن طراحی و ساخت محموله های سنجی به این پژوهشكده واگذار شده است كه تست های در رابطه با فاز هواپایه آن تایید شده و توانستیم تصاویر راداری از برخی شهرهای استان فارس را با دقت یك متر و نیم دریافت نماییم.
رحیم اقرا در گفت و گو با ایسنا با بیان اینكه پژوهشكده فضایی ایران متولی تحقیقات و بومی سازی ماهواره های سنجی و مخابراتی در ایران است، اظهار نمود: بنا بر ماموریتی كه برای این پژوهشگاه تعریف شده، ۵ پژوهشكده در ذیل آن به وجود آمده كه از این تعداد دو پژوهشكده در سطح تهران، یك پژوهشكده در تبریز، یك پژوهشكده در اصفهان و یك پژوهشكده در شیراز مستقر است.
وی با تاكید بر اینكه برای هر از این پژوهشكده ها ماموریت ها و اهدافی تعریف شده است، اضافه كرد: برای پژوهشكده مكانیك شیراز سه محور كاری "دستیابی به دانش فنی و بومی سازی سنسورهای فضایی"، "ذخیره سازی انرژی با اولویت باتری لیتیوم- یون با كاربرد در ماهواره" و "ساخت محموله های سنجی" تعریف شده است.
اقرا با اشاره به اقدامات این پژوهشكده در حوزه بومی سازی سنسورهای فضایی، اظهار نمود: دراین زمینه طراحی چهار سنسور "افق زمین"، "مغناطیس"، "ستاره" و "خورشید" تعریف شده كه برای كنترل وضعیت و قرارگیری ماهواره در مدار صحیح مورد استفاده قرار می گیرند.
مدیر پژوهشكده مكانیك پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به برنامه های این پژوهشكده در زمینه ساخت ذخیره سازها، تصریح كرد: در این بخش كسب دانش فنی برای سل باتری و همین طور ساخت بسته های باتری برای ماهواره های "پارس ۱" و "ناهید ۲" در دستور كار قرار دارد.
وی افزود: در ماهواره "پارس ۱" كه تا یك ماه آینده مدل پروازی آن آماده می شود، طراحی و ساخت بسته باتری آن به پژوهشكده مكانیك شیراز واگذار شده است كه كلیه تست های كیفی باتری ساخته شده با موفقیت، انجام و تحویل پژوهشكده سامانه های فضایی پژوهشگاه فضایی شده است. بسته باتری ماهواره "ناهید ۲" نیز طبق برنامه ریزی ها تا آخر سال تمام می شود. این ماهواره در سال آینده آماده پرتاب خواهد بود.
اقرا با اشاره به واگذاری طراحی و ساخت محموله های سنجی به این پژوهشكده با تاكید بر اینكه این محموله قادر به تصویربرداری راداری است كه در فضا باید توسط ماهواره ها انجام می شود، اظهار داشت: این طرح دارای چندین فاز است كه در فاز اول تصویربرداری راداری در "هوا پایه" (استفاده از پرنده ها) تعریف شده است. این فاز در اواخر سال قبل به انتها رسیده و با موفقیت تست های عملیاتی آن انجام شده است و تصویربرداری از شهرهای استان فارس مانند جهرم، فسا و سروستان انجام شد.
بگفته وی، این تصویربرداری بمنظور اثبات عملیاتی بودن سیستم محموله سنجی اجرایی شده است.
اقرا، با تاكید بر اینكه این سیستم آماده شده و تصاویر آن با دقت قابل قبول هدف كه "یك و نیم متر" است، حاصل شد، اشاره كرد: فاز بعدی آن در فضا پایه دنبال می شود كه نیاز به زمان ۳ تا ۴ ساله دارد.
مدیر پژوهشكده مكانیك پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اینكه سیستم محموله سنجی هواپایه دارای كاربردهای بسیار زیادی است، اظهار نمود: پایش محصولات كشاورزی، نوع گیاهان و میران آبیاری و همین طور در شرایط غیر مترقبه همچون این كاربردها است؛ بدین جهت پیشنهادی را به ستاد مدیریت بحران برای كاربردی شدن این سیستم در پایش مخاطرات طبیعی مانند سیل و زلزله و یا حوادث غیر مترقبه مانند سقوط هواپیما ارسال كرده ایم، چونكه تصاویر و داده های به دست آمده از این سیستم به سرعت می تواند در اختیار مسؤولان قرار گیرد.
اقرا به بیان نحوه ارسال تصاویر از طرف محموله سنجی پرداخت و اظهار داشت: در فاز اول ابتدا داده ها به صورت راداری گرفته می شود و روش كار هم به صورت رادار فعال است، به این گونه كه یكسری امواج الكترومغناطیس در باندهای خاصی كه برای آنها تعریف شده، ارسال می شود و امواج برگشتی آن دریافت شده و بر روی آن پردازش صورت می گیرد و این داده ها به تصویر تبدیل خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه در فاز اول بعد از دریافت این اطلاعات، پردازش آن بعد از چند ساعت صورت می گرفت، افزود: ولی در مرحله بهینه سازی فاز هوا پایه محموله هواپایه، پردازش اطلاعات بلادرنگ خواهد بود. این فاز تا آخر سال جاری به انتها خواهد رسید.
بگفته این محقق حوزه فضایی، زمانی كه این سیستم بر روی پرنده نصب می شود، در حالت پروازی پرنده، امواج الكترومغناطیس ساطع و امواج برگشتی آن دریافت و به صورت بلادرنگ تصاویر تهیه و به كاربران ارسال می شود.
اقرا با اشاره به اینكه تصاویر به دست آمده به صورت فریم فریم است، اضافه كرد: در مرحله بهینه سازی، تغییراتی انجام شد كه این فریم ها به شكلی در پشت سر هم یكدیگر قرار گیرد كه به صورت تصاویر پیوسته تبدیل گردد.
وی با تاكید بر اینكه این سامانه، حسگر بزرگی است كه بر روی پرنده نصب می شود، تصریح كرد: این حسگر قابل نصب بر روی ۸ نوع پهپاد و پرنده است.
مدیر پژوهشكده مكانیك، قابل استفاده بودن این حسگر در هر شرایط آب و هوایی و شرایط روز و شب را از مزایای این دستاورد دانش پایه نام برد و افزود: از آنجایی كه این سیستم اپتیكی نیست كه به نور وابسته باشد و یك سیستم اكتیو است، قابل استفاده در هر شرایطی است؛ بدین جهت بهره برداری از این سامانه در شرایط غیر مترقبه را با اهمیت كرده است.
اقرا درباب وزن این سامانه اظهار داشت: طراحی اولیه وزن این سامانه ۲۰ تا ۲۵ كیلو بود، ولی با بهینه سازی انجام شده بر روی آن، به ۱۸ كیلوگرم كم شد.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون تصاویر مورد نیاز را از تصاویر ماهواره ها دریافت می نماییم، ابراز امیدواری كرد كه با اجرای این طرح و ساخت ماهواره های بومی، دراین زمینه به خودكفایی برسیم.
منبع: كارا پیام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب