با ابلاغ برنامه توسعه دولت الكترونیك؛

دستگاههای اجرایی ملزم به اجرای 20خدمت الكترونیكی شدند

دستگاههای اجرایی ملزم به اجرای 20خدمت الكترونیكی شدند برنامه اقدام رشد شاخصهای توسعه دولت الکترونیکی با تایید رئیس جمهور از جانب وزیر ارتباطات به تمامی دستگاههای اجرایی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شهرداری های کلان شهرها ابلاغ گردید.


به گزارش کارا پیام به نقل از مهر، برنامه اقدام رشد شاخصهای توسعه دولت الکترونیکی مصوبه شماره یک جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات است که به تأیید رئیس جمهور رسیده و توسط محمدجواد آذری جهرمی ابلاغ گردیده است. این مصوبه با استناد به ماده (۴) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماده (۵) اساسنامه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و بند ۶ ماده (۳) آیین نامه داخلی شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در اجرای بند «ت» ماده ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه در مورد تحقق هدف ارتقا ۳۰ رتبه ای ارزیابی سازمان ملل در شاخص توسعه دولت الکترونیکی (EGDI) برای تبیین و تسریع تکالیف دستگاههای اجرایی در عرضه خدمات الکترونیکی تعیین شده، ابلاغ گردیده است.برنامه اقدام برای رشد شاخصهای توسعه دولت الکترونیکی چیستدر اجرای بند «ت» ماده ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه در مورد تحقق هدف ارتقا ۳۰ رتبه ای ارزیابی سازمان ملل در شاخص توسعه دولت الکترونیکی (EGDI)، جمهوری اسلامی ایران در ارزیابی های منتشره در ابتدای قانون برنامه ششم توسعه در سال ۲۰۱۶ با کسب امتیاز ۰.۴۶۴۹ در رتبه ۱۰۶ قرار داشت. با اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید در سال ۲۰۲۰ با کسب امتیاز ۰.۶۵۹۳ در رتبه ۸۹ بین ۱۹۲ کشور قرار گرفته است. نظر به این که دور جدید ارزیابی شاخص توسعه دولت الکترونیکی در نیمه اول سال ۱۴۰۰ (۲۰۲۱ میلادی) انجام و نتایج آن در سال ۱۴۰۱ (۲۰۲۲ میلادی) منتشر خواهد شد برای تحقق هدف تعیین شده در قانون برنامه ششم، شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور الزامات و تکالیفی را برای دستگاههای اجرایی تصویب کرده است. ماده ۱- دستگاههای اجرایی متولی هریک از خدمات ذیل مکلف هستند با فوریت و حداکثر ظرف یک ماه خدمات مذکور را در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران استقرار دهند.

تبصره ۱- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات ایران) مکلف است با همکاری دستگاههای اجرایی متولی با فوریت خدمات ۲۰ گانه جدول فوق را در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند پیاده سازی و راهنمایی کاربری آنها را اطلاع رسانی عمومی کند. تبصره ۲- به منظور پیشگیری از باردیگر کاری و تضییع اموال عمومی سازمان اداری و استخدامی API دسترسی به خدمات دولت، شناسنامه ها و ارزیابی رضایت از کاربری خدمات را حداکثر ظرف ۱۵ روز فراهم و در اختیار درگاه ملی خدمات دولت هوشمند (IRAN.GOV.IR) قرار دهد. ماده ۲- سازمان فناوری اطلاعات ایران با استفاده از زیرساخت های پیام ایران امکان شخصی سازی خدمات الکترونیکی دولت را ظرف یک ماه برای کاربران فراهم آورد. ماده ۳- سازمان ثبت احوال کشور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف اند عرضه الکترونیکی درخواست برای گواهی ولادت، صدور شناسنامه و ثبت واقعه فوت را مهیا و در دسترس قرار دهند. ماده ۴- سازمان ثبت احوال کشور عرضه درخواست کارت هوشمند ملی و المثنی، بازنشانی رمز کارت هوشمند ملی را کاملاً الکترونیکی انجام داده و رجوع حضوری با تعیین نوبت به صورت الکترونیکی حسب خدمت فقط برای احراز هویت و دریافت اطلاعات بیومتریک صورت گیرد. ماده ۵- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی موظف است خدمات الکترونیکی درخواست صدور یا تعویض گواهینامه رانندگی، گذرنامه، نقل وانتقال خودرو و ثبت اعلان حادثه را در وبگاه خود و درگاه ملی خدمات دولت هوشمند بوجود آورده و در صورت ضرورت برای رجوع حضوری زمان و مکان رجوع برای دریافت خدمت را به صورت الکترونیکی به متقاضی اعلام نماید.مهارت برنامه نویسی در پایه های درسی پیشبینی شودماده ۶- به منظور آمادگی حضور در دوران پسا کرونا و عصر دیجیتال و افزایش مهارت و سواد دیجیتال دانش آموزان، وزارت آموزش وپرورش با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سند سواد دیجیتال شامل تفکر رایانشی، برنامه نویسی / کد نویسی، طراحی الگوریتم و سایر مفاهیم پایه سواد و مهارت دیجیتال برای سطوح مختلف آموزشی پیش دبستان، دبستان، متوسطه و معلمان را تدوین و ابلاغ نمایند. مهارت های روزآمد ازجمله مهارت های برنامه نویسی باید در ساعات درسی رسمی تمام پایه های تحصیلی پیشبینی شود. تبصره ۱- وزارت آموزش وپرورش نسبت به تکمیل و تدوین موارد آموزش مهارتی جهت معلمان به نحوی برنامه ریزی و اقدام نماید که آموزش مهارت برنامه نویسی / کد نویسی برای دانش آموزان از سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ آغاز شود. تبصره ۲- وزارت آموزش وپرورش مکلف اقدامات لازم را جهت تصویب سند سواد دیجیتال یا هرگونه مصوبه لازم برای اجرایی شدن ماده فوق را از مراجع ذی ربط بخصوص شورایعالی آموزش وپرورش به عمل آورد. تبصره ۳- اسناد و مدارک تحصیلی الکترونیکی عرضه شده توسط وزارت آموزش وپرورش که با رعایت مقررات مربوط صادرشده برای تمامی دستگاههای اجرایی معتبر است. بدین منظور وزارت آموزش وپرورش موظف است تا آخر سال ۱۴۰۰ نسبت به حذف عرضه کلیه اسناد و مدارک تحصیلی کاغذی اقدام نموده و سایر دستگاه ها هم موظف اند فرآیندهای داخلی خویش را مطابق با این مصوبه اصلاح نمایند. در این راستا وزارت آموزش وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف اند نسبت به جایگزینی «گواهی الکترونیکی آخر تحصیلات دوره دوم آموزش متوسطه» و «گواهی الکترونیکی ریزنمرات دانش آموزان» به جای اسناد کاغذی در فرآیند ثبت نام مهرماه ۱۴۰۰ دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی عالی اقدام نمایند. ماده ۷- وزارت علوم تحقیقات و فناوری موظف است با همکاری وزارت آموزش وپرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازوکار سنجش میزان سواد دیجیتال آحاد مردم ازجمله گروه های صدمه پذیر را ظرف یک ماه تعیین و به همراه دستورالعمل نحوه ارتقای آن جهت تصویب به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه نماید. ماده ۸- شهرداری کلان شهرها موظف می باشند ظرف دو ماه خدمت الکترونیکی درخواست مجوز ساخت / نوسازی ساختمان ها را طراحی، پیاده سازی کرده و از راه درگاه های الکترونیکی خود در دسترس کاربران قرار دهند. ماده ۹- به منظور ایجاد یکپارچگی در نظام اطلاع رسانی و خدمات مقابله با همه گیری بیماری کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موظف است ظرف یک ماه کلیه اطلاعات مرتبط شامل وضعیت شهرها از حیث شیوع بیماری، اطلاعیه های صادره از سوی مراجع ذیصلاح، ثبت نام و اطلاع رسانی واکسن، آموزش های بهداشتی را ضمن عرضه در وبگاه های تخصصی در درگاه ملی دولت هوشمند و سامانه دولت همراه در دسترس مردم قرار دهد.وظایف تمامی دستگاههای اجرایی و شهرداری کلان شهرهاماده ۱۰- کلیه دستگاههای اجرایی و شهرداری کلان شهرها موظف اند: ۱) در طراحی، پیاده سازی و استقرار (شامل آموزش، آگاه سازی، به کارگیری و مشارکت پذیری) خدمات الکترونیکی خود، برای گروه های صدمه پذیر ازجمله افراد دارای ناتوانی جسمی، زنان، جوانان، اقشار کم درآمد، کم سواد، سالمندان و مهاجران قابلیت های موردنیاز و تمهید کانال های متنوع دسترسی به خدمات برحسب نوع صدمه پذیری را فراهم نمایند.۲) در اجرای بند «ث» ماده ۶۷ قانون برنامه ششم و آیین نامه اجرایی آن برای عرضه خدمت یکپارچه توسط دستگاه ها، داده ها و اطلاعات بین دستگاهی موردنیاز عرضه هر خدمت، توسط دستگاه خدمت دهنده از راه مرکز ملی تبادل اطلاعات دریافت و عرضه شود. در صورت فقدان وب سرویسهای الکترونیکی درخواست به کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی عرضه شود.۳) بیانیه صیانت از داده ها و حفاظت از حریم خصوصی کاربران خویش را منتشر و در دریافت داده ها و اطلاعات کاربران لحاظ نموده و به صورت دقیق بر اجرای آن نظارت کنند.۴) خدمات الکترونیکی از راه درگاه های یکپارچه دولت و همینطور (مرورگرهای تحت وب/ موبایل، برنامه کاربردی موبایل یا پیامک و …) با قالب های ساده و قابل فهم برای گروه های مختلف ازجمله گروه های صدمه پذیر عرضه شود. آن دسته از خدماتی که نیازمند احراز هویت اشخاص است به صورت غیرحضوری با استفاده از سرویسهای برخط احراز هویت یا کارت هوشمند ملی متناسب با سطح اعتماد (LOA) موردقبول دستگاه خدمت دهنده و بدون دریافت مستندات کاغذی احراز هویت شوند.۵) راهنمای کامل مراحل و فرآیند عرضه خدمات (از آغاز تا پایان) با شفافیت و به آسانی و ترجیحاً با استفاده از محتوای چندرسانه ای در درگاه عرضه خدمات دستگاه درج و پیش از آغاز هر فرایند و ضرورت عضویت در درگاه در دسترس همگان باشد.۶) اطلاع رسانی بازه زمانی عرضه خدمات الکترونیکی (ساعت اداری یا ۲۴ ساعت در هفت روز هفته) و میزان دسترس پذیری خدمت به صورت شفاف در درگاه عرضه خدمت اعلام گردد. در صورت قطعی های پیشبینی شده و رخدادهای غیرقابل پیشبینی اختلال در عرضه خدمات، اطلاع رسانی شفاف در درگاه دستگاه اجرایی الزامی است.۷) دریافت بازخورد کاربران برای هر خدمت و پاسخ به سوالات در درگاه عرضه خدمت پیاده سازی شود. در این بخش لازم است پیش از دریافت نظرات کاربران، مدت زمان پاسخگویی به نظرات اعلام؛ و با رعایت الزامات حریم خصوصی این نظرات نمایش داده شود.۸) انتشار بازخورد کاربران و پاسخ به سوالات برای هر خدمت در پرتال ملی خدمات دولت الکترونیکی به نشانی IRAN.GOV.IR از راه ایجاد سرویس (API) ارسال بازخورد کاربران و پاسخ به سوالات توسط دستگاههای عرضه دهنده خدمت صورت گیرد.۹) دستگاههای اجرایی موظف می باشند میزان استفاده از خدمات خود از راه درگاه های مختلف عرضه خدمت را به تفکیک انواع کاربران شامل گروه های صدمه پذیر پایش و گزارش مرتبط را ضمن ارسال به دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات به صورت ماهانه در وبگاه خود منتشر کنند.۱۰) طبق گزارش میزان استفاده خدمات لازم است به صورت مستمر صدمه شناسی علل عدم به کارگیری خدمات الکترونیکی توسط تمام گروه های کاربری انجام شده و با اصلاح شیوه عرضه خدمات، ارتقای دسترس پذیری و بهینه سازی کانال های دسترسی، به کارگیری خدمات الکترونیکی رشد مستمر داشته باشد. رتبه بندی خدمات بر مبنای نظرات کاربران در پرتال ملی خدمات دولت الکترونیکی به نشانی IRAN.GOV.IR به صورت مستمر و پویا منتشر و در دسترس باشد.۱۱) داده ها و اطلاعات غیر طبقه بندی ناشی از وظایف محوله را با رعایت ضوابط مجموعه داده های باز و کاربردی در درگاه DATA.GOV.IR در دسترس عموم قرار دهند. ضوابط در ارتباط با این سامانه توسط کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی تعیین شده و در دوره های زمانی معین بروز رسانی شود.۱۲) قبل از طراحی و پیاده سازی یا در اصلاح فرآیندهای الکترونیکی خدمات یا پیاده سازی مجدد، نظرات کاربران در مورد نحوه الکترونیکی شدن خدمت را به صورت الکترونیکی دریافت و در طراحی خدمت لحاظ کرده و نحوه اعمال نظرات کاربران در طراحی خدمات مذکور را در درگاه عرضه خدمت منتشر و به اطلاع کاربران رسانده شود. ماده ۱۱- وزارت کشور مکلف است در اجرای مصوبه جلسه ۱۶ شورای اجرایی و به منظور نهایی سازی نقشه راه اجرایی شهر هوشمند تسریع نماید.


منبع:

1400/04/10
12:45:03
5.0 / 5
1138
تگهای خبر: الكترونیك , پیامك , خدمات , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان