چرا ارتباطات و مخابرات با بازدهی کم مواجه شد؟

چرا ارتباطات و مخابرات با بازدهی کم مواجه شد؟ کارا پیام: گزارش های جهانی حاکی از رکود درآمدی بالا و هزینه های سنگین سرمایه ای برای اپراتورهای تلفن هم راه است که همین مسئله، بازدهی آنها را در مقایسه با دیگر صنایع در پایین ترین سطح قرار داده است؛ اما راه حل مقابله با این شرایط چیست؟



به گزارش کارا پیام به نقل از ایسنا، صنعت تلکام و مخابرات یکی از صنایع بسیار هزینه بر در جهان است که طی سالهای اخیر با چالش بازگشت سرمایه و کاهش بازدهی دست به گریبان بوده است کما این که مسئله ای جدید هم نیست و موسسه تامپسون رویترز در سپتامبر ۲۰۱۹ به بررسی بازده سهام صنایع مختلف پرداخت که در بین تمامی آنها، صنعت «مخابرات» کمترین بازدهی را داشته است.

براساس آن، وضعیت بازدهی سهام در این صنعت برای بازه های سه، پنج و ۱۰ ساله به ترتیب منفی ۱.۸ درصد، منفی ۲.۴ درصد و مثبت یک درصد بود در حالی که «شاخص های وزنی ارزش بازار» در همین سه بازه زمانی به ترتیب رنج های مثبت ۱۰.۳ درصد، ۷.۲ درصد و ۹ درصد را به ثبت رساندند. در نمودار انتشار یافته توسط آن موسسه بیشترین بازدهی سهام در اختیار گروه «سرویس های مالی» بود.



اما چه چیزی سبب شده تا صنعت «ارتباطات و مخابرات» با این میزان بازدهی کم مواجه شود؟ بر طبق آنچه خیلی از تحلیل گران و پژوهشگران اقتصادی مطرح کرده اند و همانطور که ADL (یک ارائه دهنده پیشرو راهکارهای فنی برای سازمان های تجاری و دولتی) گفته است، صنعت تلکام در طول سالهای قبل در مقایسه با سایر صنایع بزرگ، بازدهی کم تا متوسطی را برای سهامداران خود فراهم آورده که این مسئله ناشی از «رکود درآمدها»، «رشد مداوم حجم ترافیک» همراه با «هزینه های سنگین سرمایه ای» بوده است. به هر حال این مقایسه بازدهی صنایع، تصویری نگران کننده از این صنعت را پیش روی فعالان این عرصه قرار داده است.

اما در کنار نسخه های متفاوتی که برای حل این چالش نگاشته شده است، وحید شاه منصوری - رییس مرکز تحقیق و توسعه یکی از اپراتورهای تلفن همراه هم در نشست «اکوسیستم نوآوری، پیشران تحول دیجیتال» در بیست وهشتمین کنفرانس بین المللی کامپیوتر انجمن کامپیوتر ایران گفتهاست: برای پاسخ به این چالش در صنعت، یکی از نخستین اقدامات اپراتورها تنوع بخشیدن به جریان های درآمدی تحت عنوان ورود به Beyond core و ارائه انواع خدمات دیجیتال در بخش های B۲B و B۲C بوده است.

وی در این زمینه به گزارش ۲۰۲۱ انجمن جهانی موبایل (GSMA) که رشد درآمد اپراتورهای تلفن همراه در Beyond core را نمایه گر است، اشاره نمود و گفت به زعم این انجمن، کرونا یا کووید ۱۹ دیجیتالی شدن را تحریک کرد.



با وجودی که اپراتورهای تلفن همراه کشور با آگاهی نسبت به این مساله از دو سه سال قبل برنامه های راهبردی طراحی و پیاده سازی کردند تا بتوانند به یکی از رهبران بازار ICT منطقه با ارائه خدمات و راهکارهای هوشمند تبدیل شوند، با لایه های کسب وکاری Core (کسب وکار اصلی)، Near core (نزدیک به کسب وکار اصلی) و Beyond core (فراتر از لایه اصلی) آشنایی نسبی داریم.

خدماتی نظیر «پیامک»، «مکالمه» و «دیتای موبایل» در بخش Core دسته بندی می شوند و Beyond Core به «گیمینگ»، «خانه هوشمند»، «سرویس های مالی»، «سرویس ها و محتوای OTT»، «ورزش های الکترونیکی»، «پرداخت های دیجیتال و تجارت» و... اطلاق می شود. در حقیقت باید اینطور اظهار داشت که مطابق ترند جهانی سالهای اخیر، صنعت اپراتوری برای بقای خود و خلق ارزش درآمدی بیشتر باید به سمت «فراتر از اتصال» (Beyond Connectivity) برود و وارد عرصه دیجیتال شود.

این رویه به «تحول دیجیتال» نیز معروف است. لازمه تحقق کامل آن نیز منوط به این است که اپراتورها پیش از هر چیز خودشان باید در عملیات و مدلهای کسب وکاری گرفتار تحول دیجیتال شوند و به کارآمدی دیجیتال برسند و پس از آن به فکر نقش آفرینی در تحول دیجیتال و ارائه خدمات همسو و هماهنگ با دیگر بازیگران باشند.





منبع:

1401/11/09
12:43:04
5.0 / 5
443
تگهای خبر: اپراتور , الكترونیك , بین الملل , پیامك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان