در گفت وگو با كارا پیام مطرح شد
خروج نیروهای خبره، بزرگ ترین ضربه را به كسب وكارها می زند
به گزارش كارا پیام رئیس كمیسیون تجارت الكترونیكی سازمان نظام صنفی كامپیوتری با اشاره به مشكل خروج نخبگان از كشور و كمبود نیروهای خبره در بیشتر كسب وكارها، اظهار داشت: بزرگ ترین دارایی شركت های فناوری اطلاعات نیروهایشان هستند و خروج آنها، بزرگ ترین ضربه را به این كسب وكارها می زند و تا زمانی كه در وضعیت كلان حاكمیتی و اقتصادی كشور تغییری رخ ندهد، صنف به تنهایی نمی تواند اقدامی انجام دهد و این مساله می تواند در بین مدت ضربات جبران ناپذیری نه فقط به حوزه كسب وكارهای آنلاین كه به كل كشور بزند.
جعفر محمدی در گفت و گو با ایسنا، درباره اطلاع و درک بدنه دولت و حاکمیت از دغدغه کسب وکارها توضیح داد: داشتن اطلاع و درک، دو موضوع متفاوت می باشد. ما در موقعیت های مختلف مشکلات و موانع را اطلاع می دهیم و به صورت عمومی برای دولت و به صورت خاص برای سازمان های مختلف همچون سازمان تامین اجتماعی می فرستیم. همین طور در کمیسیون ها، نمایندگانی از حوزه های مختلف دولت و حاکمیت دعوت کرده و دغدغه های کسب وکارها را مطرح کرده و آنها را در جریان گذاشته ایم.
وی افزود: با این وجود، این نهادها به تاثیر عظیم این مشکلات خیلی آگاه نبوده و درکی واقعی از آن ندارند. ما اهتمام می نماییم این درک را ایجاد و تاثیر این مشکلات را پررنگ تر نماییم. بعضی وقتها هم این نهادها مطلعند و می دانند گستره اثر این مشکلات چیست، اما اراده ای برای رفع آنها ندارند، یا بگفته همه نهادها، از دست همه آنها خارج است. معین نیست که بالاخره چه نهادی در کشور توانایی اجرای این بهبودها را دارد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی کامپیوتری با اعلان اینکه نهادهای نظارتی در بسیاری از موارد از مدل تجاری و فرآیندهای کسب وکارهای فضای مجازی اطلاع دقیقی ندارند، اظهار داشت: برای مثال، شیوه فعالیت پلت فرم ها و موضوعات بیمه ای و مالیاتی سرویس دهندگان آنها برای خیلی از این نهادها چندان قابل درک نیست. اینها مواردی است که برای کشور تازگی داشته و با چارچوب های قبلی تناسبی ندارد و بواسطه همین عدم آگاهی، جسارت انجام اقدامات لازم وجود ندارد؛ مگر اینکه مدلهای تجاری جدید توسط این نهادها درک شده و اطلاعات کافی و لازم برای تصمیم گیری در اختیار آنها قرار داده شود.
ساماندهی فضا برمبنای قوانین قدیمی امکان پذیر نیست
محمدی با اعلان اینکه ساماندهی فضای کسب وکارهای جدید برمبنای قوانین قدیمی و نظام مجوزسالار فعلی امکان پذیر نیست، اظهار داشت: لازمه ساماندهی درست فضای مجازی این است که از مدل و شیوه مجوزسالاری یا کنترل های پیشینی به سمت نظارت های پسینی حرکت نماییم. بجای اینکه دولت و حاکمیت بر بخش نامه ها و دستورالعمل های موجود تاکید کند، باید در کارگروه هایی با حضور فعال (و نه نمایشی) بخش خصوصی، این موضوعات روز مورد بررسی قرار گرفته و چارچوب های مناسب ترسیم شود.
وی با اشاره به لَختی حاکمیت در برخورد با استارت آپ ها و مدلهای کسب وکاری نوین اظهار نمود: با توجه به این که دولت و حاکمیت در خیلی از مواقع در مقابل نظرات بخش خصوصی مقاومت دارند، کار آسانی در پیش نداریم. در هر صورت باید تلاش نماییم تا در لایه های کلان تصمیم گیری، نظام تنظیم مقرراتی مطابق با شرایط روز استقرار پیدا کرده و این موارد در نظام جایگزین لحاظ شوند. لازمه موفقیت در این راه، برقراری ارتباط و تعامل موثر با بخش های تصمیم گیر دولت و حاکمیت است.
رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی کامپیوتری با اعلان اینکه قوانین واحدی برای پلت فرم ها وجود ندارد، اظهار داشت: خیلی از موضوعات پلت فرم های فعال در حوزه های مختلف کاری شبیه بوده و هم پوشانی زیادی وجود دارد. بجای اینکه تنظیم گرهای بخشی هر کدام به موازات سایر تنظیم گرها به این موضوعات ورود کنند، باید به سمت تنظیم گیری افقی حرکت نماییم و مسائلی که در همه کسب وکارها مشترک است، توسط یک تنظیم گر مشترک، و البته در تعامل نزدیک و فعال با نمایندگان بخش خصوصی، چارچوب گذاری شود. هم اکنون، مرکز ملی فضای مجازی به این شیوه تنظیم گری ورود پیدا کرده و ما هم از آن دفاع می نماییم و با مرکز در این خصوص در تعامل نزدیک هستیم.
حرکت به سمت خودتنظیمی بازار در حوزه های مختلف
محمدی افزود: از طرف دیگر در خیلی از موارد، در لایه های حاکمیتی نیاز به تنظیم گری نیست و بازار می تواند خودتنظیمی کند. باتوجه به بلوغ صنفی و وجود کمیسیون های تخصصی با کارگروه های متعدد، سازمان نظام صنفی به این حوزه ورود پیدا کرده است. در این راستا، در نظر داریم که قوانین نرم یا دستورالعمل هایی را برای حوزه هایی که پایه های قانونی برای آن وجود دارد، ولی در طراحی یا اجرا دارای پیچیدگی ها و ابهامات بوده یا کسب وکارها و نهادهای مرتبط به آنها اشراف کافی ندارند را شفاف نماییم.
وی اشاره کرد: دستورالعمل هایی که با حضور فعالانه خود کسب وکارها تهیه شده و بازخوردهای نهادهای دولتی و حاکمیتی در آنها لحاظ می شود، و هر دو طرف نیز برای بهبود فضای کسب وکار آنها را می پذیرند. بعنوان مثال، کارگروه حقوقی کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان، هم اکنون آماده سازی راهنمای حقوقی با موضوع «حدود مسئولیت حقوقی و کیفری پلت فرم های کسب وکاری در مقابل اعمال کاربران خود» را در دستور کار دارد.
محمدی با اشاره به مشکلات اقتصادی سال های گذشته بیان کرد: با وجود همه مشکلات اقتصادی موجود و رشد منفی اقتصادی کشور، حوزه فناوری اطلاعات بواسطه ماهیتی که دارد، با رشد مواجه بوده است؛ برای اینکه با بهره بردن از این فنآوری، امکان استقرار مدلهای خدمت رسانی جدید، یا افزایش راندمان در فرآیندهای ناکارآمد سنتی بوسیله تحول دیجیتال وجود دارد. درواقع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این مشکلات به نسبت کمتر بوده و این حوزه هم بعنوان صنعت و هم بعنوان ابزار می تواند محرک و کمک کننده سایر بخش های اقتصادی باشد.
صنایع مختلف باید به سمت دیجیتالی شدن بروند
عضو کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی کامپیوتری با اشاره به نقش اقتصاد دیجیتال در شرایط کرونا اظهار نمود: در این دوره، فناوری اطلاعات و ارتباطات توانست بخش عمده ای از مشکلات کشور در زمینه آموزش، دورکاری، دسترسی به کالا و خدمات، سرگرمی را رفع کند. همین طور در حضور تحریم های گسترده و شرایط رکورد تورمی در کشور، رشد پلت فرم های کسب وکاری و اقتصاد مشارکتی در کاهش هزینه ها و مشکلات مردم موثر بوده است.
محمدی افزود: در وضعیت اقتصادی فعلی، باید به صنایع دیگر کمک نماییم تا با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات راندمان شان را افزایش دهند؛ از آن طرف باید با رفع موانع و تسهیل فضا، زمینه رشد کسب وکارهای پلتفرمی را بیش از گذشته فراهم نماییم. این دو فعالیت در کنار هم موجب توسعه اقتصاد دیجیتالی شده و امکان استفاده از خدمات مختلف را برای مناطق مختلف به صورت عادلانه فراهم می کنند. بدنه فعالان حوزه هم به این نقش خود واقف بوده و به آن باور دارد، بنا بر این برای اقداماتی که در این خصوص انجام می شوند، ارزش قائل هستند و نهایت بهره برداری را از آن به عمل می آورند.
آگاهی بخشی درباره اثرات تحریم های داخلی و خارجی
وی با اشاره به نقش تحریم ها بر کسب وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیان کرد: ما در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات معمولا از دو طرف مظلوم واقع می شویم. از طرفی یک سری سایت ها و خدمات خارجی به ما سرویس نمی دهند و از طرف دیگر، یک سری سرویس ها از سمت خودمان به روی ما بسته می شوند. این مساله فرآیندهای توسعه و خدمت رسانی را با مشکلات جدی مواجه می کند. خیلی از کارهایی که با دسترسی به این سرویس ها می توانست چندهفته ای صورت گیرد، نیازمند زمان چندماهه است و حتی گاهی با صرف چند ماه هم نمی توان به خروجی های قبلی رسید.
رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی کامپیوتری افزود: البته یکی از خاصیت های کسب وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تطابق پذیری بالا و چابکی آنهاست که خودرا با شرایط موجود وفق می دهند و راهکارهای جایگزین را پیدا می کنند. اما این مشکلات، هزینه ها و دغدغه ها و مشغله های بسیاری را به کسب وکارها تحمیل می کند و می تواند موجب ناامید شدن بخش زیادی از فعالان این حوزه شود. ما باید روی حل این موارد تاکید جدی داشته باشیم، برای اینکه انرژی لازم که صرف رفع اثرات این تحریم ها و خودتحریمی ها می شود، می تواند صرف بالا بردن کیفیت خدمات و بهبود ارزش های به وجود آمده برای کاربران شود.
محمدی با اعلان اینکه ما درباب خودتحریمی ها، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی کرده و و اثرات و خسارت های آنرا بیان می نماییم، اشاره کرد: درباب خود تحریمی ها، با بدنه حاکمیت در ارتباط مستقیم هستیم و موارد مختلفی را تابحال توانسته ایم برطرف نماییم.
وی درباب اقدامات لازم برای موضوع خدمات تحریم کننده خارجی نیز، به دور زدن بعضی از تحریم ها در لایه زیرساخت، کوشش برای اشتراک تجارب در امتداد جایگزینی سرویس ها با نمونه های دیگر، و همین طور امکان استقرار آسان نمونه های خودمیزبان در زیرساخت های ابری اشاره نمود.
ایجاد مرکز پژوهش های سازمان می تواند از تصمیمات خلق الساعه جلوگیری کند
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی کامپیوتری مهم ترین اقدام صنف در مواجهه با تصمیمات خلق الساعه نهادهای دولتی و حاکمیتی را تعامل موثر با آنها دانست و اظهار داشت: بیشتر این نهادها بواسطه پیچیدگی های مدلهای کسب وکاری نوین و عدم اشراف کافی، از دانشی که بخش تخصصی به آنها اضافه می کند استقبال می کنند. اگر ما تعامل مثبتی داشته باشیم و بدانیم که نهادهای تصمیم گیر و قانون گذار در چه حوزه هایی در حال تصمیم گیری هستند و بتوانیم دانش کافی برای هدایت آنها به سمت تصمیم درست را تهیه کرده و در اختیارشان بگذاریم، می تواند خیلی کمک کننده باشد.
محمدی افزود: کمیسیون های سازمان با نهادهای در رابطه با حوزه کاری خود ارتباط برقرار و می کوشند با تعامل و تهیه اسناد تخصصی و ارائه بازخورد درباب پیش نویس دستورالمعل ها و بخشنامه ها، در این راه موثر باشند. ایجاد مرکز پژوهش های سازمان به صورت متمرکز می تواند این اقدامات پراکنده را سازماندهی کرده، از باردیگر کاری ها جلوگیری کرده و با هم افزایی ایجاد شده، خوراک فکری را برای تصمیم سازی نهادهای مرتبط فراهم نموده و تا حد خوبی از تصمیمات خلق الساعه جلوگیری کند.
قطعی اینترنت، مرگ کسب وکارهای آنلاین را به دنبال دارد
وی با اشاره به مشکلات قطعی اینترنت بر کسب وکارها بیان کرد: بعضی از موضوعات با امنیت ملی گره خورده و در حیطه اختیارات صنف نیست. کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که آگاه سازی و شفاف سازی نماییم که اتفاقات این چنینی می تواند چه تاثیرات مخربی بر کسب وکارها داشته باشد. ما از هر موقعیتی استفاده می نماییم تا با آمار و اعداد و تحلیل های مختلف، اثرات قطعی ها یا اختلالات اینترنتی را به تمام مراجع ذی ربط اطلاع دهیم.
رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی کامپیوتری افزود: در مواردی هم که اختلالاتی در اینترنت داشتیم و احساس کردیم اختلالات می تواند موجب بروز مشکل و اتفاقات ناگوار شود، بیانیه دادیم یا این موضوعات و مشکلات حاصل از آنها را به صورت کتبی منتقل کردیم. این موارد مداوم پایش می شود و با ناپایداری اینترنت، واکنش سریع نشان می دهیم.
منبع: كارا پیام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب