براساس این نظرسنجی دلیل اصلی استفاده از شبكههای اجتماعی جستوجوی مطالب است و در این میان زنان نسبت به مردان مطالب را با جدیت بیشتری دنبال میكنند. ارتباط از طریق پیامرسانها با دیگر افراد و اطلاع از اخبار روز و همچنین سرگرمی از دیگر دلایل استفاده است.
تلگرام محبوبترین شبكه اجتماعی ایرانیان است و ۹۰ درصد شركتكنندگان گفتهاند كه هر روز از
تلگرام استفاده میكنند. به گزارش دنیای اقتصاد،
تلگرام و اینستاگرام دیگر تقریبا برای اغلب مردم ایران شناختهشدهترین ابزار ارتباطی هستند. مدیر شركت زیرساخت یكشنبه شب در یك برنامه تلویزیونی گفت كه از محتوای خارجی مصرفی كاربران اینترنت در ایران 25 درصد مربوط به
تلگرام و 15 درصد مربوط به اینستاگرام است. برای نمونه، پیامرسان
تلگرام در مدت زمان كوتاهی توانست جایگزین اپراتورهای موبایلی داخلی برای ارسال پیام و تبدیل به محبوبترین شبكه اجتماعی و پیامرسان در بین كاربران ایرانی شود. نظرسنجی كه اخیرا توسط سایت تحقیقات آنلاین «نظر بازار» و سایت خبری تحلیلی«تكراسا» انجام شده، نشان میدهد كه 75 درصد پاسخگویان به این نظرسنجی در
تلگرام حساب كاربری فعال دارند.
این نظرسنجی از 3707نفر فرد بالغ بین 18 تا 65سال درباره رفتارشناسی افراد در شبكههای اجتماعی و پیامرسانهای پرطرفدار بین ایرانیان انجام شده است. در این نظرسنجی كه 76درصد آن را مردان تشكیل میدهند، مشخص شد اینستاگرام، دومین شبكه اجتماعی بوده كه در بین حدود 53درصد این افراد طرفدار دارد، این در حالی است كه با اختلاف اندكی
تلگرام در میان زنان و اینستاگرام در میان مردان محبوبتر است. البته آمار نشان میدهد امكان برقراری تماس صوتی و تصویری آنلاین از طریق واتساپ باعث شده این پیامرسان بتواند از سایر رقبای خود در دنیای ارتباطات جلوتر باشد و اپلیكیشن آن روی گوشی 35درصد این افراد جای بگیرد. در این میان، با وجود محدودیتهای فیلترینگ اعمال شده بر برخی شبكههای اجتماعی مانند فیسبوك، گوگل پلاس، لینكدین و توییتر افراد در این شبكهها حساب كاربری داشته و فعالیت میكنند و محبوبیت آنها همچنان از شبكههای اجتماعی داخلی بیشتر است كه براساس این نظرسنجی تعداد فعالان در شبكههای داخلی به مرز پنج درصد هم نمیرسد و در حد شبكههای كمطرفدار مانند پینترست و تامبلر است.
براساس آنچه در این نظرسنجی آمده، عمده دلیل گشتزدن افراد در اینترنت و فضای مجازی جستوجوی مطالب است كه البته در این زمینه زنان از مردان پیشروتر بوده و مطالب بیشتری را دنبال میكنند. همچنین اهداف كاری اعم از ارسال ایمیل، پیام كاری، اجرای ویدئوكنفرانس و ... باعث شده بخشی از وقت افراد در این فضا سپری شود. در این میان فعالیت در شبكههای اجتماعی، پیامرسانها و اطلاع از اخبار روز دیگر عامل محبوبیت فضای مجازی در بین كاربران ایرانی شده است. البته سرگرمی و انجام امور بانكی نیز از آن دست فعالیتهای آنلاین این افراد بود تا بخشی از كارهایشان را مبتنی بر خدمات الكترونیكی انجام دهند. همچنین نتایج این نظرسنجی حاكی از آن است كه افراد معمولا در ساعات بین 19 تا 22 وقتشان را در شبكههای اجتماعی و پیامرسانها صرف میكنند و در این میان، حضور زنان در این رسانهها نسبت به مردان بیشتر است. به عبارت دیگر، این ساعات زمان طلایی برای صاحبان كسب و كارهایی است كه روی تبلیغات آنلاین در این رسانههای نوظهور سرمایهگذاری كردهاند. نكته جالب بهدست آمده از این نظرسنجی نشان میدهد با وجود اینكه مراجعه و پیگیری مطالب در شبكههای اجتماعی و پیامرسان وقت قابلتوجهی از افراد را اشغال میكند، با این حال تقریبا نیمی از این افراد، آنها را بهعنوان یك منبع موثقی برای اطلاعات و اخبار نمیدانند.
تلگرام
پیامرسان
تلگرام، صرفنظر از گروه سنی و... افراد، محبوبترین اپلیكیشن ارتباطی در میان كاربران ایرانی است كه به لطف راهاندازی اینترنت پرسرعت به ویژه 3G و 4G همیشه در دسترس افراد بوده و در واقع، به یكی از كانالهای راهاندازی كسب و كار عمدتا برای زنان تبدیل شده است. آمار به نقل از نظرسنجی مذكور گویای این امر است كه 90درصد افراد روزانه حساب كاربری خود را در
تلگرام چك میكنند، این در حالی است كه حدود 30درصد این افراد همیشه آنلاین و از آن دست افراد مسوولیتپذیر هستند و به محض دریافت پیام، آن را پاسخ میدهند. البته زنان نسبت به مردان بیشتر به این پیامرسان سر میزنند. اكثر آنها در هر بار مراجعه حدود یك تا 20دقیقه زمان برای چك كردن پیام در
تلگرام صرف میكنند و به شكل قابلتوجهی در برخی از این افراد زمان صرفشده به یك ساعت نیز میرسد. بیشترین زمان مراجعه افراد به این پیامرسان بین ساعات 16 تا 22 است كه عمدتا برای معاشرت با اقوام و آشنایان، تفریح و سرگرمی و ارتباط كاری صرف میشود.
اینستاگرام
شبكه اجتماعی اینستاگرام یكی از شبكههای محبوب بین ایرانیها بوده كه بهنظر میرسد تریبون خوبی برای افراد شناختهشده جهت اظهارنظر و ارسال پیام است. همین امر باعث شده، 76درصد افراد حاضر در این نظرسنجی هر روز به اینستاگرام سر بزنند و در این میان زنان مشتری پروپا قرصتری باشند. ظاهرا مصرف بالای حجم اینترنت باعث میشود كه تعداد دفعات مراجعه اكثر افراد به اینستاگرام كمتر از 5بار در روز باشد و عمدتا در هر بار ورود بین یك تا 20دقیقه در آن وقت میگذرانند. یكی از دلایل مراجعه افراد به اینستاگرام آگاهی گرفتن از كالا یا خدمات است، پس بهتر است مدیران بازاریابی شركتها یك برنامه تبلیغاتی مخصوص فضای اینستاگرام برای ساعتهای 19 تا یك بامداد داشته باشند.
واتساپ
امكان معاشرت با اقوام و دوستان از طریق تماسهای صوتی و تصویری واتساپ باعث شده این پیامرسان همچنان در بین كاربران ایرانی محبوب باشد و بنا بر این نظرسنجی 66درصد افراد هر روز به آن سر میزنند. البته به دلیل كاربری كم این پیامرسان تعداد دفعات مراجعه در روز كمتر از 5بار بوده و عمدتا بین یك تا پنج دقیقه است، با این حال، بخش قابلتوجهی از این افراد بعضا در هر مراجعه تا یك ساعت هم وقت صرف میكنند و عموما این مراجعات در ساعات 19 تا 22 است.
فیسبوك و گوگل پلاس
مسدود شدن دسترسی به شبكههای اجتماعی فیسبوك و گوگلپلاس بهانهای شد تا افراد از این دو شبكه اجتماعی دست بكشند و با روی كار آمدن رقبای جدید مانند
تلگرام و اینستاگرام، آنها را به بوته فراموشی بسپارند یا صرفا بهخاطر آشنایی به افراد جدید و برای تفریح و سرگرمی به این شبكهها سر بزنند. به این ترتیب، مراجعات افراد به نسبت كمتر شده و تنها 25درصد این افراد روزانه حساب كاربری خود را در فیسبوك چك میكنند كه آن هم كمتر از 5بار بوده و عمدتا بین یك تا 10دقیقه است. همه این اطلاعات حاكی از آن است كه فیسبوك یا گوگلپلاس فضای مناسبی برای تبلیغات آنلاین كسب و كارهای ایرانی نیست.
توییتر
بهنظر میرسد، فضای ساده 140كاراكتری توییتر كه میتوان به آن عكس یا ویدئویی را افزود فضای مناسبی برای آن دسته از صاحبان كسب و كاری است كه به دنبال برندسازی شخصی هستند زیرا این نظرسنجی نشان میدهد یكی از دلایل مراجعه افراد به توییتر برای برندسازی شخصی است، هدفی كه در دیگر شبكههای اجتماعی و پیامرسان دنبال نمیشود. البته فضای متنی توییتر خلاقیت خاصی را میطلبد و همین امر باعث شده كاربران این شبكه از اقشار خاصی باشند كه بعضا آغازكننده برخی جریانهای اجتماعی و فرهنگی از طریق همین شبكه اجتماعی متنی هستند. به هر حال، 23درصد افراد مصاحبهشونده در این نظرسنجی هر روز به توییتر سر میزنند، البته این رقم در بین زنان تا 35درصد هم میرسد كه عموما از پیامها و اتفاقات حساب كاربری در روز كمتر از 5بار بین یك تا 10دقیقه خبر میگیرند و این هم عمدتا بین ساعات 19 تا 22 است. از نظر این افراد توییتر فضای خوبی برای تفریح و سرگرمی و آشنایی با افراد جدید است.
لینكدین
لینكدین یك شبكه اجتماعی است كه براساس روابط تجاری، مهارت و حرفه كاربران آن شكل گرفته است.ممكن است به اندازه شبكههای اجتماعی عادی جذاب نباشد، ولی برای آن دسته از متخصصان كه به دنبال به اشتراك گذاشتن تخصص و تجربه خود و یادگیری از دیگران هستند، فضای خوبی است و همین امر باعث شده لینكدین در مقایسه با سایر شبكهها منبع موثقتری برای اطلاعات و اخبار باشد. با این حال، در این نظرسنجی 10درصد كه عمدتا مردان بودند، اعلام كردند كه در این شبكه اجتماعی حساب كاربری دارند و تعداد كاربران فعال كمتر از 5درصد است. این در حالی بوده كه میزان مراجعه به لینكدین معمولا 2 یا 3بار در روز آن هم ساعات 8 تا 12 صبح و حدود یك تا 10دقیقه است. همانطور كه انتظار میرود هدف اصلی از ایجاد حساب كاربری در این شبكه ارتباط كاری بوده، با این حال، از نظر افراد پاسخگو لینكدین فضای مناسبی برای آشنایی با افراد جدید، تبلیغات و برندسازی شخصی است.